ارتباط سطح واسپین با پارامترهای آنتروپومتری و بیوشیمیایی در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی در یک جمعیت ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 بیماری کبد چرب غیرالکلی شایع ترین بیماری کبدی است. این بیماری با چاقی، مقاومت به انسولین و دیس لیپیدمی ارتباط دارد. واسپین یک آدیپوکین تازه شناخته شده است که دارای عملکردهای زیادی از جمله تنظیم متابویسم کربوهیدرات ها و چربی ها است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط سطح واسپین با کبد چرب غیر الکلی و متغیرهای آنتروپومتری و بیوشیمیایی انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه مورد- شاهدی با مجموع 150 شرکت کننده، 75 بیمار مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی به عنوان مورد و 75 شرکت کننده به عنوان کنترل انجام شد. سطوح سرمی واسپین و انسولین با کیت الایزا و سایر متغیرها با روش استاندارد اندازه گیری شدند.

یافته ها

بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی دارای نمایه توده بدنی، سطح ترانس آمینازها، تری گلیسیرید، فشارخون سیستولیک (SBP)، انسولین و مقاومت به انسولین بالاتری در مقایسه با گروه کنترل، بودند (05/0 p <). تفاوت معنی دار در سطح واسپین بین بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی (درجه 1، 2 و 3) و افراد سالم مشاهده نشد (05/0< p). در این مطالعه بین واسپین با فشارخون دیاستولی (DBP) و کلسترول همبستگی معکوس مشاهده شد (05/0 < P)، اما ارتباطی بین واسپین و لیپوپروتیین ها، مقاومت به انسولین و آنزیم های کبدی یافت نشد (05/0< p).

بحث و نتیجه گیری

نتایج نشان می دهد ارتباطی بین واسپین و بیماری کبد چرب غیرالکلی وجود ندارد. سطح سرمی واسپین با فشارخون دیاستولیک و کلسترول ارتباط دارد (در کل افراد).

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2334126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!