تاثیر محلول‏پاشی کود کمپلکس فلوریش میکروکمبی و تراکم بوته بر عملکرد و برخی صفات کمی ارقام امیدبخش آفتابگردان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

آفتابگردان متعلق به خانواده آستراسه و به‏عنوان یکی از سه گیاه مهم روغنی در جهان، از درصد روغن دانه بالا (50 - 45 درصد) برخوردار است. یکی از دلایل اصلی پایین بودن عملکرد دانه آفتابگردان، کمبود ریزمغذی‏ها است. بنابراین تقویت، حفظ بهره ی و تعیین مناسب‏ترین تراکم کشت، در ارقام جدید آفتابگردان جهت دستیابی به عملکرد مطلوب ضروری است. آزمایش حاضر نیز بر مبنای انتخاب مناسب‏ترین رقم امیدبخش آفتابگردان در بهترین تراکم بوته و سطوح کاربردی کود کمپلکس فلوریش میکروکمبی در شهرستان دزفول اجرا گردید.

مواد و روش‏ها: ‏

بمنظور ارزیابی عملکرد و برخی صفات کمی ارقام امیدبخش آفتابگردان به محلول‏پاشی کمپلکس عناصر غذایی و رقابت درون‏ گونه‏ای، آزمایشی بصورت کرت‏های دوبار خرد شده در قالب طرح پایه بلوک‏های کامل تصادفی با استفاده از سه تکرار و سه فاکتور تراکم بعنوان فاکتور اصلی (7، 9، 11 و 13 بوته در مترمربع)، کود کمپلکس بعنوان فاکتور فرعی اول (0، 1 و 2 کیلوگرم در هکتار) از منبع کود کمپلکس فلوریش میکروکمبی تولیدی شرکت شیمی کرد و رقم بعنوان فاکتور فرعی دوم (فلیکس، شکیرا، اسکار، ساوانا، شمس، لاباد، سودیمانس و مونالیزا) در شرکت شهید رجایی دزفول در سال زراعی 1398-1397 اجرا گردید. بذور ارقام مورد آزمایش از شرکت شهید رجایی دزفول تهیه شد. هر کرت آزمایشی دارای 6 خط کاشت به طول 5/1 متر با فاصله خطوط 75 سانتی‏متر در نظر گرفته شد و با توجه به تراکم 7، 9، 11 و 13بوته در مترمربع، بوته‏ ها روی خطوط کاشت به ترتیب با فواصل 18، 15، 12 و 9 سانتی‏متر در مرحله سه تا چهار برگی تنظیم شدند. پس از رسیدگی فیزیولوژیک دانه ‏ها و برداشت گیاهان، صفات ارتفاع ساقه، قطر ساقه، قطر طبق، تعداد دانه در طبق، وزن دانه ‏ها در طبق، عملکرد دانه و عملکرد روغن اندازه‏گیری گردید.

یافته‏ ها:

 نتایج نشان‏ دهنده تاثیر معنی‏دار محلول ‏پاشی کمپلکس عناصر غذایی و تراکم، بر صفات مورد بررسی بجزء ارتفاع ساقه بود. رقم شمس با 36/198 سانتی‏متر، حداکثر ارتفاع ساقه را داشت. براساس نتایج حاصله، محلول‏پاشی کمپلکس عناصر غذایی موجب افزایش قطر ساقه، تعداد دانه در طبق، وزن دانه‏ها در طبق و عملکرد دانه و روغن نسبت به شاهد می‏گردد. همچنین افزایش تراکم کاشت، علیرغم کاهش تعداد و وزن دانه در طبق، موجب افزایش عملکرد دانه گردید. با افزایش تراکم، عملکرد دانه تک گیاه کاهش یافت، اما افزایش تعداد گیاهان در واحد سطح جبران‏کننده این کاهش بود. با توجه به بررسی نتایج مقایسه میانگین‏ها، محلول‏پاشی کمپلکس عناصر غذایی نیز از طریق بهبود اجزای عملکرد و کاهش تنش رقابتی بین بوته ‏ها در تراکم‏ های بالای کاشت، سبب افزایش عملکرد دانه در آفتابگردان گردید. بیش‏ترین عملکرد دانه و روغن نیز به‏ترتیب بمیزان 40/5 و 64/2 تن در هکتار در تراکم 11 بوته در مترمربع و محلول‏پاشی 1 کیلوگرم عناصر غذایی توسط رقم فلیکس بدست آمد. عملکرد روغن تابعی از عملکرد دانه و درصد روغن آن است، بنابراین به‏ نظر می‏رسد که در آزمایش حاضر، عملکرد دانه بالاتر در تراکم‏ 11 بوته در مترمربع و بهبود فتوسنتز و دانه ‏بندی مناسب در زمان محلول‏پاشی عناصر غذایی، موجب افزایش عملکرد روغن گردیده است.

نتیجه ‏گیری: 

حال با آگاهی از پاسخ ارقام در تراکم‏های مختلف بوته در واحد سطح؛ به‏نظر می‏رسد که تاثیر سودمند محلول‏پاشی عناصر غذایی می‏تواند موجب کاهش خسارت ناشی از رقابت درون‏گونه‏ای و افزایش عملکرد ژنوتیپ‏های مختلف آفتابگردان، در شرایط شهرستان دزفول و مناطق مشابه گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
145 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2334721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!