بررسی نقش ارزش های سازمانی، رضایت از ارتباطات و رهبری فرهمند بر عملکرد شغلی با تاکید بر نقش میانجی مولفه های روان شناختی مرتبط با کار پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرستاران به عنوان بزرگ ترین منبع نیروی انسانی، جایگاه ویژه ای در امور درمانی دارند و عملکرد آنان به عنوان فعالیتی اثربخش، با مراقبت مستقیم بیمار تعریف می شود، بنابراین بررسی عوامل موثر بر عملکرد آن ها ضروری است. لذا، هدف پژوهش حاضر، واکاوی نقش مولفه های روان شناختی مرتبط با کار در رابطه عوامل سازمانی موثر بر عملکرد شغلی پرستاران می باشد.

روش کار

این تحقیق با توجه به نحوه گردآوری داده ها تحقیق توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمام پرستاران بیمارستان سیدالشهدا (ع) شهر ارومیه به تعداد 265 نفر می باشد که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 155 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شد و پس ازمحاسبه روایی و پایایی ابزارها، تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS و PLS انجام گرفت.

یافته ها

نتیجه تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که، ارزش های سازمانی، رضایت از ارتباطات و رهبری فرهمند با مقادیر آماره تی بیشتر از 96/1 (p<0.05) با میانجیگری عوامل روان شناختی بر عملکرد شغلی پرستاران تاثیر مثبت و معناداری دارند.

نتیجه گیری

ارزش ها، اهداف، رهبری و ارتباطات اموری هستند که فراتر از یک موقعیت خاص عمل کرده و باعث ایجاد حس رضایت و بهبود عملکرد می شوند. مدیران با تبیین آشکار اهداف و ایجاد جو مناسب برای بیان دیدگاه ها، با مشارکت دادن در انجام امور حس تعهد و مالکیت و با برگزاری دوره های آموزشی، توانمندی و قابلیت پرستاران را افزایش داده و زمینه ارتقای عملکرد آنان را فراهم آورند.

زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p2334829 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!