بررسی اثر افزودن داروی ترانگزامیک اسید تزریقی و عوارض آن در پیشگیری از خون ریزی پس از زایمان طبیعی در مراجعین بیمارستان علی ابن ابیطالب زاهدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 این مطالعه با هدف بررسی اثر داروی ترانگزامیک اسید و عوارض آن در پیشگیری از خون‌ریزی پس از زایمان طبیعی، در مراجعین به بیمارستان علی‌ابن‌ابیطالب (ع) زاهدان در سال 1399-1400 طراحی گردید.

شیوه‌ی مطالعه:

 در این مطالعه، بیماران به دو گروه 85 نفره تقسیم شدند. علایم حیاتی و همچنین عوارض دارویی مطرح شده در مورد ترانگزامیک، در ساعت اول، هر 15 دقیقه و در ساعت دوم، هر 30 دقیقه یک‌بار کنترل و ثبت شد. همچنین طی 6 ساعت بعد زایمان، از بیماران، نمونه‌ی خون جهت سنجش هموگلوبین و هماتوکریت گرفته شد. تعداد و اختلاف وزن دروشیت‌های استفاده شده طی 2 ساعت پس از زایمان نیز اندازه‌گیری گردید. همچنین میزان موارد PPH (Postpartum hemorrhage) در دو گروه با معاینه‌ی مکرر فوندوس رحم، در طی 2 ساعت اول و بعد از 6 هفته چک شد.

یافته‌ ها: 

از نظر تعداد زایمان و افت بیشتر سطح هموگلوبین در گروه شاهد در مقایسه با گروه مداخله، اختلاف آماری معنی‌داری وجود ندارد. عارضه‌ی تهوع، استفراغ، سرگیجه در گروه مداخله، مشاهده شد و ترومبوز در هیچ گروهی مشاهده نشد. بر اساس آزمون Independent samples t، بین میانگین حجم خون از دست رفته در دو گروه، اختلاف آماری معنی‌داری وجود دارد. میانگین افت هماتوکریت در بین دو گروه، از نظر آماری معنی‌دار بود. در هیچ یک از بیماران، ترانسفیوژن فرآورده‌های خونی مشاهده نشد.

نتیجه‌ گیری: 

آمپول ترانگزامیک اسید، می‌تواند به طور موثری در کاهش خون‌ریزی پس از زایمان و از کاهش هموگلوبین و هماتوکریت مادر، به دنبال این عارضه جلوگیری کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2335600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!