بررسی اثربخشی آموزش ریلکسیشن بر افزایش کیفیت زندگی و بهبود شاخص های خونی بیماران دیابتیک مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان زابل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 روان‌درمانی در بیماری‌های طبی، نیاز به استفاده از خدمات پرهزینه‌ی پزشکی را کاهش می‌دهد. طراحی و به کارگیری مداخله هایی مبتنی بر رویکردهای روانشناختی اثربخش و سودمند، در مورد بیماریهای طبی و مزمن، به طور کلی و دیابت به طور خاص، حایز اهمیت است. لذا هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش ریلکسیشن بر افزایش کیفیت زندگی و بهبود شاخص‌های خونی بیماران دیابتیک مراجعه‌کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان زابل بود.

شیوه‌ی مطالعه: 

جامعه‌ی آماری مطالعه شامل کلیه‌ی بیماران دیابتیک مراجعه‌کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان زابل در شش ماهه‌ی اول سال 1398 بود. گروه نمونه، شامل 30 بیمار دیابتیک مراجعه‌کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان زابل که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره قرار گرفتند. به منظور جمع‌آوری داده‌های مربوط به کیفیت زندگی، از پرسش‌نامه‌ی استاندارد کیفیت زندگی توماس (2004) استفاده شد.

یافته‌ ها: 

نتایج حاصل از فرضیات مطالعه نشان داد، آموزش ریلکسیشن، بر کیفیت زندگی، بر بهبود شاخص خونی FBS (Fasting blood sugar) و بهبود شاخص خونی A1C بیماران دیابتیک مراجعه‌کننده به بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرستان زابل تاثیر دارد.‌

نتیجه‌ گیری: 

این موضوع بیانگر آن است که می‌توان از مولفه‌های روانشناختی به عنوان مکمل در کنار روش‌های دارودرمانی در طول دوره‌ی درمان بیماران دیابتیک استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p2335621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!