بررسی ارتباط تغذیه و سبک زندگی مادران در دوران بارداری با کم وزنی بدو تولد نوزادان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر زهک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رفتارهای ارتقاء‌ دهنده‌ی سبک زندگی در دوران بارداری از جمله تغذیه‌ی اصولی، عامل کلیدی در تضمین سلامت مادر و کودک است. هدف از این پژوهش، تعیین ارتباط تغذیه و سبک زندگی مادران در دوران بارداری با کم ‌وزنی بدو تولد نوزادان بود.

شیوه‌ی مطالعه

مطالعه‌ی حاضر از نوع توصیفی و به روش مقطعی انجام شد. گروه هدف شامل 100 مادر باردار مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر زهک در سال 1397 بود که به روش سهمیه‌ای انتخاب شده بودند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامه بسامد خوراک 24 ساعته بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 22 صورت گرفت.

یافته‌ها

میانگین افزایش وزن مادران باردار در طول دوره‌ی بارداری و سن حاملگی نوزاد به ‌ترتیب برابر با 2/59 ± 7/72 کیلوگرم و 1/45 ± 37/76 سال بود. به ‌ترتیب 19، 61 و 20 درصد مادران باردار دارای سبک زندگی ضعیف، متوسط و خوب بودند. بین وزن زمان تولد با سن حاملگی، افزایش وزن، سبک زندگی، سطح درآمد خانوار، تحصیلات و درشت‌مغذی‌های دریافتی انرژی، پروتئین، کربوهیدرات و چربی مادران در طی دوران بارداری همبستگی معنی‌دار آماری وجود داشت (0/05 > p value). در حالی که بین وزن زمان تولد با فاصله‌ی حاملگی قبلی، سطح هموگلوبین و وضعیت اشتغال مادران باردار، همبستگی و ارتباط معنی‌دار آماری وجود نداشت (0/05 < p value).

نتیجه‌گیری

سبک زندگی زنان باردار در طی دوران بارداری، نقش بسزایی در وزن زمان تولد نوزاد داشت. با افزایش میزان انرژی و درشت‌مغذی‌های دریافتی، وزن زمان تولد نوزادان افزایش یافت.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2335648 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!