بررسی مشخصات دموگرافیک و علائم بالینی مبتلایان به آرتریت تاکایاسو در آذربایجان غربی از سال 1398-1390

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

آرتریت تاکایاسو واسکولیت مزمن شریان های متوسط و بزرگ است. تظاهرات بالینی متنوع آن در مناطق جغرافیایی مختلف می تواند مربوط به تفاوت محل عروق درگیر باشد. هدف از این مطالعه، بررسی یافته های بالینی، رادیولوژیک و دموگرافیک بیماران آرتریت تاکایاسو بستری در بیمارستان امام خمینی ارومیه طی سال های 1398-1390 است.

مواد و روش کار

اطلاعات پرونده ای مبتلایان به آرتریت تاکایاسو (باوجود حداقل سه معیار کالج روماتولوژی امریکا) شامل علایم سرشتی، عصبی- عروقی و قلبی_عروقی و اطلاعات رادیوگرافیک جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS20 آنالیز گردید.

یافته ها

در این مطالعه 14 بیمار (12 زن- 2 مرد) موردبررسی قرار گرفت که میانگین سن تشخیص 16/9 ± 00/33 و میانگین تاخیر زمان تشخیص 99/4 ± 11/5 سال بود. تمامی بیماران (100درصد) در زمان تشخیص، عوارض ایسکمی عروقی داشتند.در 6 /78% موارد کاهش نبض براکیال و در 3/64درصد موارد اختلاف فشارخون بین اندام ها گزارش شد. برویی روی شریان ساب کلاوین و لنگش اندام فوقانی به ترتیب در 6/78درصد و 4/71درصد موارد مشاهده شد. بر اساس یافته های آنژیوگرافی، در اکثر موارد، درگیری عروق به صورت تنگی 6/78درصد و از نوع IIa 9/42درصد گزارش شدند. آنوریسم بدون تنگی در هیچ کدام از بیماران رویت نشد و تنها در یک بیمار 1 /7درصد درگیری از نوع IV بود که در زمان تشخیص به دلیل ایسکمی روده فوت نمودند.

بحث و نتیجه گیری

این بیماری به طور شایع در زنان جوان و با تظاهرات متنوعی بروز می کند. تاخیر تشخیصی و ایسکمی غیرقابل برگشت، ناشی از علایم اولیه غیراختصاصی است که ضرورت معاینات دقیق عروقی را بیان می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
458 تا 467
لینک کوتاه:
magiran.com/p2337147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!