اثر روش ترکیبی امواج مایکروویو- هوای‏ گرم تحت پیش‏تیمار مایکروویو بر سینتیک خشک‏کردن میوه مورد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

در طب سنتی، از جوشانده ‏ی برگ و میوه‏ ی گیاه مورد برای رفع مشکلاتی از قبیل بیماری‏های معده استفاده می‏شود. میوه ها و سبزیجات به دلیل داشتن میزان رطوبت بالا، به شدت به فساد میکروبی حساس هستند. به همین دلیل، روش خشک ‏کردن به منظور جلوگیری از فساد میکروبی آنها گسترش یافته است. هوای گرم، رایج‏ترین روش خشک ‏کردن می‏باشد، اما به منظور رفع معایب این فرایند از قبیل پایین بودن سرعت خشک ‏کردن و بالابودن مصرف انرژی، ترکیب این روش با روش‏هایی از قبیل مایکروویو توسعه یافته است. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر روش ترکیبی امواج مایکروویو- هوای گرم بر سینتیک خشک ‏کردن میوه‏ ی مورد و یافتن بهترین شرایط آزمایشی خشک ‏کردن از نظر زمان، سرعت و انتقال جرم انجام شد.

مواد و روش‏ها

در مطالعه حاضر فرآیند خشک ‏کردن میوه مورد به روش ترکیبی امواج مایکروویو-هوای گرم تحت پیش‏تیمار امواج مایکروویو مورد بررسی قرار گرفت. آزمایشات در توان‏های ترکیبی 180، 300 و 450 وات با سه دمای هوای گرم 60، 70 و 80 درجه سانتی‏گراد تحت پیش‏تیمار امواج مایکروویو در سه توان 300، 450 و 600 وات و در یک دستگاه مایکروویو خانگی انجام شد. به منظور بررسی سینتیک خشک ‏کردن میوه مورد، داده های آزمایشی بر روی 10 مدل ریاضی برازش شدند. همچنین، کیفیت برازش معادلات با استفاده از پارامترهای ضریب برازش (R2) و مجذور میانگین مربعات خطا (RMSE) مورد بررسی قرار گرفت. اثر روش ترکیبی بر ضریب انتقال جرم و انرژی فعالسازی نمونه ها نیز مطالعه شد.

یافته ها

بررسی سینتیکی فرآیند نشان داد که از بین 10 مدل سینتیکی متداول، مدل دو جمله‏ای نمایی به خوبی توانسته روش ترکیبی حاضر را در محدوده ی توان مذکور مدل کند. نتایج نشان داد که در یک دمای مشخص با افزایش توان ترکیبی امواج مایکروویو، ثابت سرعت خشک ‏کردن (k) مربوط به معادله دوپارامتری نمایی، افزایش یافته است. براساس نتایج، در یک دمای مشخص، با افزایش توان ترکیبی مایکروویو، زمان خشک ‏کردن کاهش و سرعت خشک‏شدن افزایش یافته است. بیشترین زمان خشک کردن در توان ترکیبی 180 وات و دمای 60 درجه سانتی‏گراد و برابر 46 دقیقه بود. کمترین زمان خشک کردن مربوط به توان ترکیبی 450 وات و دمای 80 درجه سانتی‏گراد برابر 19 دقیقه به دست آمد، که در مقایسه با بیشترین زمان خشک کردن، کاهش 7/58 درصد حاصل شد. همچنین، نتایج نشان داد که با افزایش توان ترکیبی امواج مایکروویو در یک دمای مشخص، ضریب نفوذ موثر رطوبت میوه مورد افزایش و انرژی فعالسازی کاهش یافته است. بیشترین ضریب نفوذ موثر رطوبت و کمترین انرژی فعالسازی، برای شرایط ترکیبی 450 وات و دمای 80 درجه سانتی‏گراد به ترتیب برابر 8-10×59/11 مترمربع بر ثانیه و برابر 14/13 کیلوژول بر مول به دست آمد.

نتیجه ‏گیری

دما و توان ترکیبی امواج مایکروویو دو عامل اثرگذار اصلی بر خشک ‏کردن میوه مورد هستند. افزایش توان ترکیبی امواج مایکروویو در یک دمای مشخص و همچنین افزایش دمای هوای گرم در یک توان ترکیبی مشخص، باعث کاهش چشمگیر زمان و افزایش قابل توجه سرعت خشک ‏کردن شد. خشک کردن میوه‏ ی مورد کاملا در مرحله نزولی رخ داده است. توان امواج مایکروویو بر ثابت سرعت خشک ‏کردن نیز تاثیر گذار بود، به طوری که با افزایش توان ترکیبی افزایش یافت. علاوه براین، افزایش توان ترکیبی امواج مایکروویو انتقال جرم و در نتیجه ضریب نفوذ موثر رطوبت را افزایش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2337500 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!