پیامد بارداری در مبتلایان به کبد چرب حاد حاملگی مراجعه کننده به بیمارستان های دانشگاهی مشهد بین سال های 97-1392

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کبد چرب حاد بارداری (AFLP) به دلیل مرگ و میر بالای مادر و جنین مورد توجه است. با این حال، علت و پاتوژنز کبد چرب حاد بارداری نامشخص است و عدم وجود علایم خاص مانع تشخیص زودرس و درمان موثر می گردد، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی پیامدهای بارداری در مبتلایان به کبد چرب حاد بارداری انجام شد.

روش کار

این مطالعه مقطعی- توصیفی از سال 97-1392 انجام شد. پرونده 1475 بیمار مشکوک به کبد چرب حاد بارداری، سندرم هلپ، پره اکلامپسی شدید و پورپورای ترومبوسیتوپنیک ترومبوتیک که در بیمارستان های دانشگاهی مشهد بستری شده بودند، انتخاب و مورد بازبینی قرار گرفت. فاکتورهای مختلفی از قبیل شکایت اصلی بیماران هنگام مراجعه، علایم آزمایشگاهی و پیامدهای مادری و نوزادی از پرونده ها استخراج و مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 23) انجام شد.

یافته ها

تعداد 34 پرونده با تشخیص AFLP وارد مطالعه شدند. تهوع و استفراغ (11/94%)، درد شکمی (11/94%) و فشارخون بالا (94/52%) سه شکایت اصلی بودند. آزمایشات نشان دهنده افزایش بیلی روبین، آنزیم های کبدی، تست های انعقادی و کراتینین و نیز کاهش آلبومین و تعداد پلاکت ها بود. میانگین سن حاملگی در زمان ختم بارداری 04/2±2/34 هفته بود. 5 مورد مرگ ومیر مادر و 4 مورد مرگ و میر نوزاد مشاهده شد. میانگین مدت زمان بهبودی 53/2±03/6 روز بود.

نتیجه گیری

کبد چرب بارداری با مرگ و میر مادر و عوارضی مانند نارسایی مولتی ارگان، انعقاد داخل عروقی منتشر، خونریزی بعد زایمان، زایمان زودرس و مرگ و میر نوزادی همراه می باشد. از آنجا که در این مطالعه تهوع و استفراغ و درد شکمی، شایع ترین علایم بیماران مبتلا به کبد چرب حاد بارداری بود، توصیه می شود زنان بارداری که در سه ماهه سوم با این علایم مراجعه می کنند، حتما از نظر کبد چرب بارداری بررسی شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2339497 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!