بررسی دیسپارونی و رابطه آن با تغییرات استروژنی و اختلال عملکرد جنسی زنان در نیمه دوم بارداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 دیسپارونی یا درد در حین مقاربت، از جمله مشکلاتی است که برخی زنان تجربه می کنند و این مساله به ویژه در دوران بارداری شدت می یابد، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی دیسپارونی و رابطه آن با تغییرات استروژنی و اختلال عملکرد جنسی در زنان باردار انجام شد.

روش کار

این مطالعه توصیفی مقطعی در طی سال های 98-1397 بر روی 50 نفر از زنان باردار مراجعه کننده به مطب های متخصصین زنان و زایمان و نیز روان شناسان بالینی شهر مشهد که با مشکل دیسپارونی مراجعه کرده بودند به عنوان گروه مورد و 50 نفر از زنان باردار عادی و غیرمبتلا به عنوان گروه شاهد انجام شد. زنان باردار در حد فاصل ماه های چهارم تا پنجم بارداری قرار داشتند. ابزار گردآوری داده ها شامل اطلاعات جمعیت شناختی، ابزار اندازه گیری مصاحبه بالینی ساختار یافته برای اختلالات محور I و II و DSM-IV، پرسشنامه استاندارد عملکرد جنسی FSFI و نیز اطلاعات مربوط به بیماری در چک لیست محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگین نمره کل عملکرد جنسی در گروه بالینی 65/5±84/6 و نمره دیسپارونی (مقاربت دردناک) 22/4±46/5 بود که نمرات گروه مورد به مراتب بالاتر از گروه شاهد بود. همچنین میزان استروژن در زنان باردار مبتلا به دیسپارونی نسبت به زنان باردار بدون دیسپارونی کاهش یافته بود و در گروه مورد 04/12±68/21 و در گروه شاهد 12/18±21/36 بود که تفاوت معناداری به لحاظ تغییرات استروژنی در این دو گروه یافت شد (05/0<ح).

نتیجه گیری

کمتر بودن سطح استروژن در ایجاد دیسپارونی موثر است. همچنین سابقه دیسپارونی با اختلال عملکرد جنسی مرتبط بود؛ به طوری که نمره کل عملکرد جنسی و استروژن در گروه بیمار کمتر از گروه عادی بود. آنچه شیوع دیسپارونی را بیشتر می کند، سابقه اختلال در عملکرد جنسی می باشد. به طور کلی زنان در نمونه شاهد در عملکرد جنسی نمرات بهتر و در مقاربت دردناک، نمرات پایین تری گرفته و مشکل خاصی نداشتند.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2339499 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!