تاثیر نشانه های نوشتاری و تصویری در راهنمایی کاربران کتابخانه ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از انجام این پژوهش، شناسایی نقش نشانه های تصویری و نوشتاری در راهنمایی کاربران کتابخانه ها و ارایه الگوی پیشنهادی است.

روش شناسی

  این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه انجام، به روش پیمایشی- تحلیلی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 42 سوال بود که برخی از نوع مقیاس لیکرت و برخی دیگر به صورت بازطراحی شده است. جامعه آماری 60 نفر بوده است. پرسشنامه در برنامه گوگل داک طراحی شده است و به صورت الکترونیکی در اختیار پاسخ دهندگان قرار گرفت.

یافته ها

 بررسی ها نشان می دهد، استفاده از نشانه های تصویری و نوشتاری در کتابخانه های دانشگاه شهید بهشتی، در حد کم و آنچه وجود دارد، نوشته های با فونت های ساده، به صورت چاپ شده بر روی کاغذ است. در کنار نشانه های نوشتاری و تصویری، رنگ، گرافیک محیطی، معماری کتابخانه و همه عوامل محیطی مانند نوع قفسه بندی، چیدمان میز و صندلی های مطالعه، نورپردازی، عواملی هستند که اهمیت ویژه ای دارند.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به داده های به دست آمده، می توان به این نتیجه رسید که به طور جدی در کتابخانه به این موضوع پرداخته نشده است. کتابداران و مسیولان کتابخانه ها با مقوله نشانه های نوشتاری و تصویری به عنوان ابزار راهنمایی کننده، در حد متوسط آشنایی دارند. لذا با برنامه ریزی در جهت رفع کمبود اطلاعات و دانش کافی در این رابطه، می توان با ایجاد شرایط مناسب برای طراحی گرافیک محیطی به ویژه طراحی انواع نشانه در کتابخانه ها، محیطی جذاب برای کاربران و کتابداران به وجود آورد. این مسئله مستلزم همکاری کتابداران و طراحان گرافیک است.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2340619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!