ارتباط فیلوژنتیک و پروفایل های ژن حدت اشریشیا کلی بیماری زای پرندگان و اشریشیا کلی دستگاه ادراری جدا شده از کولی باسیلوز پرندگان و عفونت های دستگاه ادراری انسان (UTIs)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه: شواهدی وجود دارد که نشان دهنده ارتباط احتمالی بین اشریشیا کلی بیماری زای پرندگان (APEC) و سایر سویه های اشریشیا کلی بیماری زای خارج روده ای (ExPEC) مانند سویه های بیماری زای دستگاه ادراری انسان می باشد.
هدف
مطالعه حاضر به منظور ارزیابی ارتباطات فیلوژنتیک و حدت بین 70 سویه APEC و UPEC (35 سویه APEC و 35 UPEC) تهیه شده در شمال ایران که یکی از مراکز اصلی صنعت طیور در کشور است انجام شد.
روش کار
واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) و DNA چند شکلی تکثیر شده تصادفی (RAPD) به ترتیب با استفاده از آغازگرهای اختصاصی انجام شد و داده ها با استفاده از نرم افزارهای BioNumerics و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج
شایع ترین ژن fliC (6/70%) و به دنبال آن fimH (1/67%) بود اما سویه های APEC و UPEC تفاوت های فاحش و واضحی در حضور برخی از ژن های حدت مانند fliC، hlyD، و sfa1 و گروه فیلوژنتیک غالب در روش های انگشت نگاری DNA نشان دادند. نتیجه گیری: نتایج تفاوت های آشکاری بین سویه های APEC و UPEC از نظر فیلوژنتیک و الگوی ژن حدت نشان داد، هرچند APECهای جدا شده علیرغم داشتن ژن های حدت مانند papC، ibeA، و iss می توانند پتانسیل بالایی برای بروز بیماری در انسان ها داشته باشند و در جوامع با سطح پایین بهداشت عمومی و صنعت طیور، شیوع خطرناکی ایجاد کنند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
203 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p2341083 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!