بررسی نقش اختلالات روانی در پیش بینی جستجوی درمان (درمان خواه و غیر درمان خواه) در بین افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد شهرستان میبد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از این پژوهش تعیین نقش اختلالات روانی در پیش بینی جستجوی درمان (درمان خواه و غیر درمان خواه) ‏‏بین افراد دارای ‏اختلال سوءمصرف مواد‏ بود.

روش بررسی

روش پژوهش، تحلیلی و از نوع مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش افراد دارای‏ اختلال سوءمصرف مواد ‏(اپیوییدی) شهرستان میبد است. شرکت کنندگان پژوهش شامل دو گروه افراد دچار اختلال سوءمصرف مواد غیر درمان خواه (40 نفر) و گروه ‏جستجوی درمان (40 نفر) که با توجه به شرایط خاص این افراد به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، آزمون اختلالات روانی میلون بود و تجزیه و تحلیل دادها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون لجستیک به کمک نرم افزار version 16 SPSS انجام گرفت.

نتایج

یافته های پژوهش حاضر نشان داد که اختلالات روانی قادر به پیش بینی وضعیت افراد دارای اختلال سوءمصرف مواد در درمان خواه بودن و غیر درمان خواه بودن ‏است. یافته ها نشان داد که افراد دارای اختلال سوءمصرف غیر درمان خواه دارای نمره بالاتری در اختلال شخصیت خودشیفته (0/27=B ؛ 1/31=Exp (B)) هستند که این تفاوت به لحاظ ‏آماری معنی دار است، اما گروه افراد دارای اختلال سوءمصرف درمان خواه دارای نمره بالاتری در اختلال های شخصیت ضداجتماعی (0/18-=B؛ 0/83=Exp (B)) و اختلال هذیانی(0/50-=B؛ 0/61=Exp (B)) ‏هستند که این تفاوت نیز به لحاظ آماری معنی دار است‏.

نتیجه گیری

 با توجه به یافته ها می توان نتیجه گیری کرد که اختلالات متفاوت روانی در بین دو گروه درمان خواه ‏و غیر درمان خواه وجود دارد که باید موردتوجه درمانگران قرار گیرد. یافته های این پژوهش می تواند راه گشایی برای پژوهش های آتی در ارتباط با اختلالات ‏همبود سوءمصرف مواد باشد و به محققان حوزه درمان اعتیاد مسیرهای جدید پژوهشی را ایجاد کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
4034 تا 4045
لینک کوتاه:
magiran.com/p2342569 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!