اولویت بندی مولفه های مرتبط با احداث میکروبیمارستان در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توجه به مفاهیم جدید در حوزه برنامه ریزی و طراحی مراکز بهداشتی- درمانی، امر بسیار مهمی به شمار می رود. یکی از گونه هایی که در سال های اخیر مطرح و کارایی آن مورد تاکید قرار گرفته است، میکروبیمارستان ها هستند که با توجه به قابلیت آن ها در ایجاد عدالت اجتماعی جهت توزیع خدمات بهداشتی- درمانی، استخراج و اولویت بندی مولفه های مرتبط با ساخت چنین مجموعه هایی در کشور ضروری به نظر می رسد.

روش بررسی

در این پژوهش کتابخانه ای- توصیفی، نمونه ها شامل 16 نفر از مهندسان متخصص بیمارستان سازی به روش هدفمند انتخاب شدند. پس از بررسی 53 منبع و انجام مطالعات کتابخانه ای مربوط به میکروبیمارستان، به منظور مقایسه تطبیقی این مراکز با مراکز درمانی موجود در کشور، مولفه های مرتبط با احداث میکروبیمارستان مورد بررسی و استخراج قرار گرفت و اولویت بندی آن ها در قالب فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP (Analytic Hierarchy Process) توسط جامعه آماری انجام شد.

یافته ها

دو مولفه «دسترسی آسان تر برای استفاده کنندگان و افزایش بازده شغلی کارکنان به دلیل کمتر بودن تعداد مراجعان»، بیشترین اهمیت را در بین مولفه های مرتبط با احداث میکروبیمارستان در ایران کسب نمودند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج تحلیل داده ها دسترسی آسان تر، امکان جذب مراجعان در مقیاس محلی و سرعت و بازده عملکردی بیشتر کارکنان در کنار هزینه ساخت کمتر به علت کوچک مقیاس بودن مجموعه، اولویت های اول در بین مولفه های مرتبط با ساخت میکروبیمارستان در کشور است و به نظر می رسد این ایده می تواند پاسخ مناسبی برای ارتقای سطح خدمات رسانی درمانی در کشور باشد.<

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p2343119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!