مولفه های مرتبط با ترجیح بیماران در انتخاب بیمارستان فرهیختگان تهران بر اساس الگوی بازاریابی آمیخته

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 افزایش فشار بر روی سرمایه های موجود در بخش مراقبت های بهداشتی به خصوص بیمارستان ها، نیاز به تحلیل استراتژی های مختلف را در شرایط اقتصادی تقویت می کند. یکی از راه حل ها برای استفاده بهینه از منابع مالی و امکانات بالقوه در بیمارستان ها و مراکز مراقبت بهداشتی، استفاده از عناصر آمیخته بازاریابی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین مولفه های مرتبط با ترجیح بیماران در انتخاب بیمارستان بر اساس الگوی بازاریابی آمیخته بود.

روش بررسی

این مطالعه در سال 1399 در بیمارستان فرهیختگان تهران انجام شد. 243 نمونه به روش غیر تصادفی از بخش های بستری، سرپایی و پاراکلینیکی انتخاب شدند. داده ها به وسیله پرسش نامه محقق ساخته دو بخشی (متغیرهای جمعیت شناختی و ابعاد هفت گانه آمیخته بازاریابی) دارای روایی و پایایی مناسب، جمع آوری گردید. آزمون های t و Friedman به منظور رتبه بندی ابعاد و مولفه ها و آزمون ANOVA جهت مقایسه نظرات طبقات مختلف جامعه، مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ها

 تمام ابعاد هفت گانه بازاریابی آمیخته، تاثیر معنی دار و متفاوتی بر ترجیح بیماران در انتخاب بیمارستان فرهیختگان داشت و بعد نیروی انسانی با میانگین رتبه ای 20/5 و بعد ترویج با میانگین رتبه ای 37/2، به ترتیب مهم ترین و کم اهمیت ترین ابعاد بازاریابی آمیخته بودند. در میان مولفه های بازاریابی آمیخته، تخصص کافی، درامد خانواده، خوش نام بودن بیمارستان، نحوه برخورد پزشک، سرعت انجام خدمات، توصیه پزشک و میزان تنوع، جدید بودن و پیشرفته بودن وسایل و تجهیزات، مرتبط ترین مولفه هر بعد بازاریابی آمیخته شناسایی گردید.

نتیجه گیری

با توجه به تغییر نیاز مخاطبان سلامت، مدیران بیمارستان می توانند نیازهای بیماران را مطابق با اصول بازاریابی آمیخته شناسایی نمایند. با توجه به اهمیت نیروی انسانی در یافته های تحقیق، مدیران می توانند با فرهنگ سازی و تهیه راهنمای عملی در نحوه برخورد مناسب، توجه بیماران را جلب کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 123
لینک کوتاه:
magiran.com/p2343121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!