رابطه ی مهارت های اجتماعی و سلامت اجتماعی؛ نقش تعدیلی حمایت های اجتماعی کارکنان و پرستاران شبکه بهداشت و درمان استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از این پژوهش تعیین مطالعه بررسی نقش تعدیل گر حمایت اجتماعی بر رابطه بین مهارت های اجتماعی و سلامت اجتماعی کارکنان و پرستاران شبکه بهداشت و درمان استان گیلان است.

روش پژوهش

از روش کتابخانه ای و پرسشنامه ای جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان و پرستاران شبکه بهداشت و درمان استان گیلان به تعداد 594 نفر می باشد. تعداد نمونه با استفاده از روش هومن 245 نفر به دست آمد و از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برای توزیع پرسشنامه ها استفاده شد. برای بررسی فرضیه های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، تحلیل مسیر و هم چنین مدلسازی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار SPSS وAmos  استفاده گردید.

یافته ها

نتایج پژوهش نشان می دهد بین مهارت های اجتماعی و سلامت اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد، یعنی با افزایش میزان مهارت های اجتماعی، سلامت اجتماعی افزایش می یابد و بالعکس. ضریب مسیر مهارت اجتماعی و سلامت اجتماعی در دو حالت بالاتر (0/229) و پایین تر از حد متوسط (0/506) و هم چنین ارزش احتمال (0/002) بدست آمد. بنابراین می توان نتیجه گرفت با افزایش حمایت های اجتماعی از متوسط به بالا ارتباط میان مهارت های اجتماعی و سلامت اجتماعی کاهش و یا تعدیل می شود که در این صورت حمایت های اجتماعی در ارتباط میان مهارت های اجتماعی و سلامت اجتماعی نقش تعدیلگر دارد.

نتیجه گیری

با توجه به یافته ها، مشاهده شد که بر طبق نتایج حاصل از گروه بندی، در دو حالت بالاتر و پایین تر از حد متوسط حمایت اجتماعی در رابطه بین مهارت های اجتماعی و سلامت اجتماعی اثر تعدیل گر دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p2343580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!