هماهنگی نیروهای غیرنظامی و نظامی در بلایای طبیعی: مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 روزانه شاهد رخداد بلایای طبیعی در نقاط مختلف دنیا هستیم، همچنین با توجه به حضور گسترده نیروهای نظامی در کمک رسانی و برقراری امنیت در مناطق بلازده، اهمیت هماهنگی بین نیروهای غیرنظامی-نظامی روشن تر می شود. مقاله حاضر با استفاده از روش مرور نظام مند با هدف استخراج عوامل تاثیرگذار در ارتقای هماهنگی غیرنظامی-نظامی در بلایای طبیعی در کشورهای مختلف دنیا انجام گردید.

روش ها

جستجوی نظام مند در پایگاه های PubMed، Cochran Library، Scopus، EMBASE، Web of Science و ProQuest بین ژانویه 1970 تا 31 دسامبر 2020 انجام شد. مقالات بر اساس کلید واژه های جستجو شامل سه بعد "هماهنگی"، "بلایا" و "نظامی-غیرنظامی" است توسط نویسندگان انتخاب گردید. در نهایت عوامل تاثیرگذار بر هماهنگی از مقالات استخراج گردیدند.

یافته ها

پس از مطالعه عنوان، چکیده و متن کامل مقالات، 15 مقاله برای آنالیز نهایی انتخاب شدند. 2 مقاله کیفی، 3 مقاله کمی، 1 مقاله درس آموخته، 5 مطالعه ترکیبی و 4 مقاله مروری بودند. فراوان ترین عامل ها از لحاظ تکرار، عوامل مدیریت اطلاعات (اشتراک گذاری و به روز بودن)، برنامه ریزی، فرماندهی واحد، آموزش و ارتباطات بودند. با تحلیل مقالات دو رویکرد اصلی برای مدیریت بلایا در دنیا وجود داشت که شامل رویکرد هماهنگی موازی و متوالی است.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این مرور نظام مند دید کلی نسبت به عوامل تاثیرگذار روی هماهنگی بین نیروهای غیرنظامی-نظامی در بلایای طبیعی می دهد. هریک از عوامل به صورت حلقه های یک زنجیر هستند که باعث می شوند که پاسخ به بلایا هماهنگ تر باشد. همه سازمان های درگیر در پاسخ به بلایا بایستی در تدوین سیاست های مدیریت بحران هر کشور نقش داشته باشند، تا همه جنبه ها و مسایل مهم در نظر گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
555 تا 563
لینک کوتاه:
magiran.com/p2344258 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!