بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر عملکرد کارکنان: مطالعه موردی کارکنان یک دانشگاه نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 منابع انسانی مهمترین منبع در هر سازمانی هستند. لذا توجه به کیفیت زندگی کاری آن ها از آنجا که بخش اعظمی از زندگی کارکنان را در بر می گیرد بسیار حیاتی است. این پژوهش، با هدف مطالعه نقش کیفیت زندگی کاری بر عملکرد کارکنان در یک دانشگاه نظامی صورت گرفت.

روش ها

این پژوهش یک پژوهش کمی و از نظر هدف کاربردی است. استراتژی پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و علی-معلولی است. جامعه آماری شامل کارکنان ستادی یک دانشگاه نظامی در شهر تهران بود که 262 نفر به کمک شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در مدل ارایه شده کیفیت زندگی کاری به عنوان متغیر تاثیرگذار در نظر گرفته شد که دارای 8 بعد; پرداخت منصفانه و کافی، محیط کاری ایمن و بهداشتی، تامین فرصت رشد و امنیت مداوم، قانون گرایی در سازمان کار، وابستگی اجتماعی زندگی کاری، فضای کلی زندگی، یکپارچگی و انسجام در سازمان، توسعه قابلیت های انسانی بوده و همچنین عملکرد کاری به عنوان متغیر تاثیرپذیر در نظر گرفته شد که دارای 3 بعد مهارت و دانش، کیفیت، مسئولیت پذیری بود. متغیرها به کمک ابزار پرسشنامه دارای سه بخش سوالات جمعیت شناختی، سوالات کیفیت زندگی کاری و سوالات عملکرد کارکنان مورد سنجش قرار گرفتند.

یافته ها

یافته های پژوهش نشان داد پرداخت منصفانه با ضریب 0/81، تامین فرصت رشد با ضریب 0/76، قانون گرایی با ضریب 0/74، توسعه قابلیت انسانی با ضریب 0/69، محیط کاری ایمن با ضریب 0/64، یکپارچگی و انسجام با ضریب 0/6، وابستگی اجتماعی با ضریب 0/59 و فضای کلی زندگی با ضریب 0/57 واحد عملکرد کارکنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

نتیجه گیری

دانشگاه ها نیروی محرکه علمی کشور در عرصه ملی و بین المللی هستند و پویایی و ارتقای عملکرد کارکنان آن می تواند نتایج مثبتی در عرصه های ملی به همراه داشته باشد، این در حالی است که ارتقای عملکرد کارکنان در گروی توجه به کیفیت زندگ کاری آن ها است. نتایج این پژوهش نشان داد که پرداخت منصفانه، تامین فرصت رشد و قانون گرایی به عنوان ابعاد کیفیت زندگی کاری به ترتیب بیشترین تاثیر را بر عملکرد کارکنان داشته و باید توجه بیشتری به آن ها شود. همچنین نتایج ارتباط مثبت و معنادار سایر ابعاد کیفیت زندگی کاری بر عملکرد کارکنان را نیز نشان می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
618 تا 626
لینک کوتاه:
magiran.com/p2344277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!