غربالگری اثرات محیط زیستی اقدامات مداخله کننده ی رشد و توسعه محلی با رویکرد SEA (مورد: اقدام راهبردی توسعه اقتصادی منطقه 1 برنامه ریزی استان خوزستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ارزیابی استراتژیک محیط زیست رویکردی سیستماتیک، جامع و پویا برای پیش بینی، شناسایی و ارزیابی اثرات محیط زیستی اقدامات راهبردی در سطوح استراتژیک نظام برنامه ریزی است. هدف پژوهش، کاربرد رویکرد مذکور به منظور غربالگری پیامدهای محیط زیستی اقدامات مداخله کنند ه رشد و توسعه محلی با تاکید بر «سند راهبردی توسعه اقتصادی شهرستان های منطقه 1 برنامه ریزی استان خوزستان» است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و مبتنی بر شیوه توصیفی پیمایشی است. غربالگری با استفاده از چک لیست و ماتریس و در چارچوب فن دلفی و نظرسنجی از 26 نفر از خبرگان و کارشناسان مسیول در حوزه های مختلف برنامه ریزی در ارتباط با سه سازه کلیدی و 33 معیار انجام شده است. نتایج نشان داد، درجه اثرگذاری اقدام استراتژیک بر بهبود و ارتقای رفاه و معیشت انسانی سکونتگاه های روستایی و شهری تحت پوشش، «قابل توجه» خواهد بود. هم چنین، براساس اجماع خبرگان، درجه توجه اقدام استراتژیک نسبت به در نظر گرفتن قوانین و مقررات مرتبط با محیط زیست و جریان سازی و یکپارچه سازی ملاحظات، ارزش ها و استانداردهای محیط زیستی در کنار مسایل اقتصادی و اجتماعی «کمتر از حد قابل توجه» است. از نظر درجه اثرگذاری بر سایر اقدامات راهبردی واقع در سلسله مراتب افقی و عمودی نظام برنامه ریزی و طراحی و تدارک چارچوبی برای ایجاد و توسعه فعالیت ها و پروژه های عملیاتی دارای اثرات محیط زیستی بالقوه، از اهمیت «بالاتر از حد قابل توجه» برخوردار است. افزون بر این، حوزه های برنامه ریزی و سیاست گذاری هدف اقدام استراتژیک براساس دستورالعمل های قانونی، جزو بخش های توسعه همراه با مسایل و محدودیت های محیط زیستی شناخته می شوند و اجرای آن، پیامدهای محیط زیستی بالقوه قابل توجه با کیفیت و ماهیت گوناگون بر محدوده های جغرافیایی، طبیعی و فرهنگی تحت پوشش خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
223 تا 252
لینک کوتاه:
magiran.com/p2345894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!