نگرشی به حقیقت علم حصولی
آرای فلاسفه را در مسئله حقیقت علم حصولی میتوان به دو قسم تقسیم کرد: عدهای از حکما حقیقت علم حصولی را حضور ماهیت معلوم خارجی در اذهان میدانند که در نتیجه، علم حصولی مختص ماهیات میشود. اینان مسئله مطابقت علم با معلوم را نیز با همین نگاه حل میکنند. در مقابل، حکمای دیگر (قدما) علم حصولی را مثال و شبحی از معلوم خارجی میدانند. مسئله «نحوه حکایت علم از معلوم» موجب پیدایش این مباحث بوده است. طبق دیدگاه اول، علم به ماهیت ذهنی میتواند علم به ماهیت خارجی باشد؛ ولی قول به شبح، حکایت از محکی را ذاتی علم میداند و نیازی به ارتباط و نوعی اتحاد واقعی میان علم و معلوم نمیبیند. همین جا بحث ارتباط علم با عالم نیز مطرح میشود که درباره آن نیز دو دیدگاه اساسی وجود دارد: عدهای به اتحاد وجودی علم و عالم قایلاند و در مقابل، قدما رابطهای انضمامی میان علم و عالم تصویر کردهاند. در این نوشتار ادله قایلان به اقوال مذکور طرح و بررسی، و در نهایت از دیدگاه قایلان به شبح بودن علم و اتحاد علم و عالم دفاع شده است. بر اساس این دیدگاه، علم حصولی همان وجود عالم است که حاکی از معلوم میباشد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.