ارزیابی اثرات بازدارندگی نانوذرات کیتوزان و اکسید روی، بر بیان مراحل مختلف ژن های حدت باکتری سودوموناس آئروژینوزا جدا شده ازبیماران دچار سوختگی و ATCC27853

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  ارتباط بین سلولی (کروم سنسینگ) و ژ ن های بیماری زا در به وجود آوردن عفونت شدید سودوموناس آیروژینوزا نقش دارند. در مطالعه حاضر، تاثیر نانوذرات کیتوزان(CS) و اکسید روی(ZnO-NPs) بر سطح بیان ژن های lasI ، exoS و toxA در طول مراحل رشد (تاخیری، نمایی و سکون) باکتری مطالعه شد.

مواد و روش کار 

 نانوذره کیتوزان و اکسید روی به ترتیب با روش ژله ای شدن یونی و اولتراسونیک سنتز شدند. نمونه های بالینی از بیماران مبتلا به عفونت زخم در سال های 1397-1398 جمع آوری شد و شناسایی اولیه سودوموناس آیروژینوزا به وسیله آزمایش های بیوشیمیایی استاندارد و ژن 16S rDNA انجام شده است. تشخیص ژن های ویرولانس (lasI، exoS و toxA) توسط PCR انجام شد. در نهایت، qRT-PCR برای تشخیص سطح بیان ژن های مرتبط با QS و ویرولانس در نمونه های رشد یافته در محیط حاوی غلظت های مختلف مهارکنندگی رشد نانوذره کیتوزان و اکسید روی انجام شد و داده ها از نظر آماری تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

  نانوذره کیتوزان و اکسید روی با اندازه ذرات متوسط 20 و 40 نانومتر با موفقیت تهیه شدند. میزان شیوع ژن های ویرولانس در بین تمام جدا شده های بالینی ناشی از بیماران سوختگی به شرح زیر بود.toxA (100%)، exoS (88%) و lasI (56%). مقدار MIC کیتوزان برابر 0/5 میلی گرم در میلی لیتر بود که 8 برابر کمتر از نانوذره اکسید روی (4 میلی گرم/میلی لیتر) است. تجزیه و تحلیل qRT-PCR نشان داد که نانوذره کیتوزان و اکسید روی بیانlasI ، exoS و toxA را در ایزوله بالینی P aeruginosa در مرحله رشد لگاریتمی در مقایسه با سایر مراحل رشد کاهش می دهند. سویه های+ toxA+/exoS+/lasI الگوهای مشابهی از تغییرات بیان ژن را در پاسخ به هر دو نانوذره در همه مراحل رشد نشان دادند. بیان ژن toxA در مراحل رشد لگاریتمی و ثابت ATCC27853 تحت درمان با نانوذره کیتوزان و اکسید روی کاهش یافت.

نتیجه گیری

  نتایج به دست آمده از این مطالعه درک بهتری ازتغییرات بیان ژن های مربوط به ویرولانس باکتری سودوموناس آیروژینوزا در مدت درمان با نانوذرات در مراحل مختلف رشد باکتری را ایجاد می کند و مقدار تاثیز نانوذرات کیتوزان و روی را نشان داد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
571 تا 583
لینک کوتاه:
magiran.com/p2350049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!