اثر تمرین بازتوانی قلبی به دو شکل تداومی و تناوبی بر هموسیستئین، پپتید دهلیزی دفع کننده سدیم سرمی و ظرفیت عملکردی در بیماران قلبی بعد از عمل پیوند عروق کرونر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف تحقیق حاضر،  بررسی اثر تمرین بازتوانی قلبی به دو شکل تداومی و تناوبی بر ظرفیت عملکردی، هموسیستیین و پپتید دهلیزی دفع کننده سدیم سرمی در بیماران قلبی بعد از عمل پیوند عروق کرونر می باشد.

مواد و روش ها

30 بیمار در سه گروه تمرین تداومی، تناوبی و کنترل قرار گرفتند. افراد با توجه به گروه شان به مدت 8 هفته تمرین نموده و قبل و بعد از اجرای تمرین، آزمون های خون گیری برای سنجش هموسیستیین و پپتید دهلیزی دفع کننده سدیم (ANP) استفاده شد. همچنین، ظرفیت عملکردی آزمودنی ها مورد اندازه گیری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون تحلیل واریانس ترکیبی و در صورت تفاوت، جهت تعیین محل تفاوت از آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده و تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزارSpss  نسخه 20 انجام شد.

یافته ها

هموسیستیین سرم پس از 8 هفته تمرین در گروه تداومی کاهش یافت، در گروه تناوبی نیز این کاهش معنی دار بود که این کاهش در گروه تمرین تناوبی بیش از تمرین تداومی بود. اجرای تمرینات تداومی منجربه کاهش معنی دار ANP گردید. همچنین، تمرین تناوبی سبب کاهش معنی دار ANP شد، بین دو گروه تناوبی و تداومی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. بهبود ظرفیت عملکردی در گروه تداومی و تناوبی معنی دار بود، افزایش ظرفیت عملکردی در گروه تمرین تناوبی بیش از تمرین تداومی بود.

نتیجه گیری

نتایج تحقیق نشان داد که انجام تمرین تناوبی ظرفیت عملکردی بیماران CABG را افزایش داد، از سوی دیگر سبب کاهش هموسیستیین و ANP سرمی شد. احتمالا تمرین تناوبی همانند تمرین تداومی می تواند به عنوان تمرینی ایمن در برنامه بازتوانی قلبی این بیماران مورد استفاده قرارگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
146 تا 158
لینک کوتاه:
magiran.com/p2351299 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!