شناسایی پیشایندها و پسایندهای اضطراب مرگ در بین پرستاران با روش فراترکیب و دلفی فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به اهمیت تاثیر اضطراب مرگ در رفتار آدمی و با تمرکز بر حرفه‌ تخصصی کارکنانی که در طول روز به طور مستمر در معرض یادآورنده‌های مرگ قرار دارند، این پژوهش با هدف شناسایی عوامل به‌وجودآورنده اضطراب مرگ و پیامدهای این اضطراب تحت عنوان پیش‌آیندها و پس‌آیندهای اضطراب مرگ در میان جامعه‌ی پرستاری به انجام رسیده است.

روش کار

پژوهش حاضر از نوع آمیخته (کمی و کیفی) است و جامعه‌ی مورد مطالعه، بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان شاهرود و نمونه پژوهش 17 نفر از خبرگان (پرستاران بخش مراقبت‌های ویژه و اورژانس) می باشد. در بخش کیفی ابتدا با استفاده از تحلیل متون و بهره‌گیری از روش فراترکیب به استخراج عوامل و دسته‌بندی آن‌ها پرداخته شده است و سپس در بخش کمی با استفاده از توزیع دو مرحله پرسشنامه دلفی‌فازی، غربالگری معیارها صورت گرفته است.

یافته ها

در بخش کیفی، پس از انجام مطالعه به روش کتابخانه‌ای، 126 کد اولیه (66 پیش‌آیند و 60 پس‌آیند) در قالب 65 مفهوم (29 پیش‌آیند و 36 پس‌آیند) به دست آمد که پس از انجام تجزیه و تحلیل اطلاعات، این مفاهیم در دسته‌بندی 42 مضمون اولیه (21 پیش‌آیند و 21 پس‌آیند)، 14 مضمون پایه (8 پیش‌آیند و 6 پس‌آیند) و 5 مقوله کلی (3 پیش‌آیند و 2 پس‌آیند) قرار گرفتند. نتیجه تحلیل پاسخ خبرگان به میزان موافقتشان با مفاهیم شناسایی شده نشان داد که در مجموع 27 پیشایند و 26 پسایند به تایید پرستاران رسیدند.  

نتیجه‌ گیری

با توجه به ‌رتبه‌بندی عوامل، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که توجه بیشتر واحد منابع انسانی به عوامل بوجودآورنده اضطراب مرگ همچون وجدان‌گرایی، حجم کار زیاد، شب‌کاری و عدم وجود حمایت‌های اجتماعی، می‌تواند منجر به کاهش پیامدهای این گونه از اضطراب نظیر فسودگی شغلی، استرس شغلی، خستگی عاطفی و احساس نارضایتی از شغل گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2351410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!