بررسی جایگاه معماری دارالحفاظ در یادمانهای معماری؛ مطالعه موردی دارالحفاظ مجموعه مذهبی شیخ صفی الدین اردبیلی
در معماری تشکیلات خانقاهی-آرامگاهی و زیارتگاهی عصر ایلخانی تا تیموری، کم تر فضایی به لحاظ شکل گیری و ارتباط آن با تلاوت قران، قابل مقایسه با معماری دارالحفاظ ها و دارالتلاوه هاست. با وجود اهمیت دارالحفاظ ها در ایجاد سبک نوین مقبرهسازی اسلامی، شکلگیری و جایگاه آن در تاریخ معماری ناشناخته ماندهاست. در پژوهش حاضر، که به روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد تاریخی فرهنگی انجام یافته است، دلیل بنیاد دارالحفاظ ها در مراکزی چون مشهدالرضا(ع)، اردبیل، سلطانیه، تبریز و مزار شریف، بررسی و تبیین شده است. پرسش های اصلی تحقیق؛ فلسفه شکل گیری دارالحفاظ چیست و عصر پرشکوه این فضاها کدام دوره است؟ چه وجه اشتراک بین دارالحفاظ اردبیل با دیگر دارالحفاظها وجود دارد؟ تجلی دارالحفاظ چه تاثیری در روند شکل پیری فضاهای معماری گذاشت؟ دارالحفاظ های ربع رشیدی و سلطانیه ،متعلق به سده هشت، و بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی و مشهدالرضا(ع) به ترتیب مربوط به دوره آلجلایری و عصر تیموری از قدیمی ترین نمونه های طراحی قمداد میشوند. دارالحفاظ ها، نه تنها ابداعی خلاقانه در یادمان های آرامگاهی، در گذار از تشکیلات خانقاهی-آرامگاهی به مراکز زیارتی هستند، بلکه نقش موثر در ارتقاء معنویت در مراکز آرامگاهی و زیارتگاهی داشتند. این فضاها، در ارتباط منسجم بخشهای گوناگون معماری و انتظام بخشیدن به موضوع زیارت و برگزاری مناسک و تلاوت قرآن و خواندن زیارتنامه نقش اساسی داشتند. دارالحفاظ تشکیلات خانقاهی-آرامگاهی شیخ صفی با بیشترین کتیبههای قرآنی و حدیثی متعلق به سده های هشت و یازده هجری و نگارینه های تمثیلی و عرفانی آن، تاثیر دوسویه معماری و مفاهیم عرفانی را در طراحی چنین فضاهای قدسی و ارتقا معنویت به نمایش گذاشته است.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.