بررسی کارایی پودر آلوئه ‫ورای اصلاح‫ شده با اسید سولفوریک در حذف بیس فنل A از محلول های آبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فنل یکی از آلاینده های آلی موجود در پساب صنایع بوده و به شدت برای انسان و محیط زیست سمی است و بنابراین قبل از تخلیه آن به محیط زیست، باید مورد تصفیه قرار گیرد. هدف از این مطالعه بررسی مقایسه ای کارایی پودر آلویه ورای اصلاح شده با اسید سولفوریک در حذف بیس فنل A از محلول‫های آبی می‫باشد.

روش کار

این تحقیق به روش آزمایشگاهی و به صورت ناپیوسته انجام گرفت. ابتدا گیاه آلویه ورا تهیه و برگ این گیاه چندین بار با آب مقطر برای حذف ناخالصی‫های موجود شسته شد و در فور در دمای 120 درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت خشک و با الک استاندارد ASTM با مش 50  دانه بندی گردید. تغییرات pH (11-3)، مقدار جاذب (g/L 1-5)، زمان تماس (min 10-90) و غلظت بیس فنل A (mg/L 10-50) بررسی شد. بهینه سازی آزمایشات و تحلیل داده ها در فرایند جذب جهت حذف بیس فنل A با استفاده از طراحی مرکب مرکزی (CCD) انجام گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد که با افزایش زمان تماس و دوز جاذب میزان جذب ترکیب فنلی افزایش می یابد. حداکثر جذب بیس فنل A در pH برابر با 3 و غلظت اولیه بیس فنل A 10 میلی گرم در لیتر به دست آمد. بر اساس آنالیز واریانس نتایج آزمایشات از بین مدل های مختلف، مدل درجه دوم (Quadratic) جهت برآورد حذف بیس فنل A توسط فرایند جذب با جاذب اصلاح شده مورد برررسی انتخاب شد. ضریب رگرسیون خطی (R2) بین آزمایشات و مقادیر مختلف پاسخ در مدل 96/0 بود. مقدار بهینه برای متغیرهای مورد بررسی شامل 6= pH، دوز جاذب: g/L 2/4، زمان تماس: min 65 و غلظت بیس فنل A  برابر mg/L 40 بدست آمد که در این شرایط راندمان حذف BPA برابر 06/87 درصد بدست آمد.

نتیجه گیری

نتایج بدست آمده نشان داد که فرایند جذب با جاذب اصلاح شده قادر به حذف بیس فنل A با راندمان نسبتا بالا می‫باشد. همچنین از این روش می‫توان برای تصفیه فاضلاب‫های صنایع نفت و پتروشیمی حاوی ترکیبات فنلی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
325 تا 339
لینک کوتاه:
magiran.com/p2356228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!