بررسی عوامل تعیین‫ کننده پذیرش نوآوری به عنوان یک راهبرد سازگاری با تغییرات اقلیمی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فن آوری های جدید جزء مهمی از استراتژی های سازگاری مورد استفاده توسط خانوارهای روستایی برای مقابله با اثرات تغییرات آب و هوایی است. هدف از این تحقیق، بررسی عوامل موثر بر پذیرش روش های نوآورانه سازگاری در سیستم های کشاورزی فاریاب توسط کشاورزان شهرستان ممسنی در استان فارس است.

روش کار

این مطالعه یک تحقیق کاربردی بود که با روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش 4033 کشاورز بودند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی متناسب، نمونه ای به حجم 351 کشاورز بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه بر اساس مدل مفهومی جمع آوری شد. اعتبار صوری پرسشنامه توسط هییت کارشناسان و ضریب اطمینان آلفای کرونباخ پایایی را از خوب تا عالی، به طور کلی 7/0 تا 78/0 نشان می دهد.

یافته ها

نتایج رگرسیون لجستیک نشان داد که متغیرهای اندازه مزرعه و تمایل به حفاظت از آب و درک خطرات اجتماعی ناشی از کمبود آب، به طور مثبت و قابل توجهی با کاشت گیاهان مقاوم در برابر خشکی در ارتباط هستند. این متغیرها می‫توانند 22 درصد از انتخاب گزینه های سازگاری کشاورزان را در شرایط کمبود آب تبیین نمایند. همچنین اندازه مزرعه و تمایل به حفاظت از آب، تعیین کننده های مهم در پذیرش الگوی کشت جدید به عنوان یک اقدام سازگاری هستند. این متغیرها 23 درصد از واریانس پذیرش نوآوری را پیش بینی کردند. درک خطرات زیست محیطی ناشی از کم آبی، ریسک پذیری و آگاهی درباره پیامدهای کمبود آب نیز اثر قابل توجهی بر سازگاری داشتند. این عوامل 33 درصد از واریانس پذیرش سیستم های آبیاری تحت فشار را پیش بینی می نمایند.

نتیجه گیری

طبق نتایج کشاورزان تمایل بالایی به حفاظت از آب داشته و اطلاعات، درک خطرات و عواقب ناشی از کمبود آب نیز در میان آنان بالا می‫باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
405 تا 415
لینک کوتاه:
magiran.com/p2356235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!