ارزیابی میزان آمادگی یک صنعت فرایندی برای مقابله با یک حریق احتمالی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به حریق های رخ داده شده در صنایع فرایندی لزوم پیاده سازی دستگاه های مدیریت بحران در این صنایع و بالا نگه داشتن میزان آمادگی این دستگاه ها امری حیاتی است. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی میزان آمادگی تیم های مقابله با شرایط اضطراری برای مقابله با یک حریق احتمالی در یک صنعت فرایندی است. 

روش کار

این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال 1398 در یک پالایشگاه گازی با جامعه آماری 200 نفری انجام شد. از طریق مطالعات کتابخانه ای و میدانی برای همه تیم های شرکت کننده در فرایند مقابله با حریق یک پرسشنامه با طیف لیکرت طراحی شد. از شاخص های نسبت روایی محتوا (Content Validity Ratio) و شاخص روایی محتوا (Content Validity Index) جهت سنجیدن روایی و از ضریب آلفای کرونباخ جهت سنجیدن پایایی پرسشنامه ها استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده وارد نرم افزار SPSS نسخه 24 شدند و تجزیه و تحلیل آماری در سطح معناداری 95 درصد با استفاده از آزمون One Way ANOWA صورت پذیرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که آمادگی این پالایشگاه برای مقابله با یک حریق احتمالی 3/68 درصد می باشد که از میان 11 تیم شرکت کننده در این فرایند تیم حراست با 48/53 درصد کمترین و تیم لجستیک با 5/77 درصد بیشترین آمادگی را دارند (028/0 P-value=). بالاترین میزان CVR برای پرسشنامه تیم ایمنی (77/0) می باشد و بزرگترین ضریب آلفای کرونباخ مربوط به تیم رابط با 92/0 بدست آمد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد آمادگی این پالایشگاه گازی در فرآیند مقابله با حریق در حد مطلوبی می باشد هر چند برخی از تیم ها از جمله تیم حراست آمادگی کمتری نسبت به بقیه تیم ها دارند. از این رو بهتر است هر چه سریع تر اقدامات مداخله ای از جمله فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز و ارایه آموزش ها و مانورهای مختلف در راستای بالا بردن آمادگی این تیم انجام پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 271
لینک کوتاه:
magiran.com/p2356619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!