دخالت سیستم کولینرژیک موسکارینی موجود در هیپوکمپ پشتی در تقویت یادگیری و حافظه فضائی ناشی از استرس حاد در موش های کوچک آزمایشگاهی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تاثیر تحریک و مهار گیرنده های موسکارینی استیل کولین در ناحیه هیپوکمپ پشتی بر حافظه و یادگیری فضایی در موش های کوچک آزمایشگاهی نر نژاد NMRI پس از استرس حاد مورد برسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

حیوانات به دو زیرمجموعه استرس و غیر استرس تقسیم شدند. هر زیرمجموعه شامل: گروه سالین، آتروپین-آنتاگونسیت گیرنده های موسکارینی استیل کولین- (1و 5 و 10 میکروگرم/موش)، و پیلوکارپین-آگونیست گیرنده های موسکارینی استیل کولین- (1و 5 و 10 میکروگرم/موش) بود. در زیرمجموعه استرس، 5 دقیقه قبل از هر بار تزریق دارو و یا سالین، حیوانات استرس شوک الکتریکی کف پا را دریافت کردند. یک روز پس از دارو درمانی و یا استرس (به ترتیب)، حافظه و یادگیری فضایی حیوانات در ماز بارنز آزمایش شد. در این تحقیق، زمان و مسافت طی شده تا رسیدن به اتاقک هدف، و تعداد خطا در رسیدن به اتاقک هدف به عنوان متغیرهای یادگیری و حافظه مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

زمان رسیدن و مسافت طی شده برای رسیدن به اتاقک هدف در موش های گروه استرس افزایش یافت. تعداد خطا در این موش ها کم تر بود. آتروپین (1و 5 و 10 میکروگرم/موش) اثر استرس حاد در بهبود حافظه فضایی را تخریب کرد اما پیلوکارپین (1و 5 و 10 میکروگرم/موش) این اثر را بهبود بخشید. آتروپین (1و 5 و 10 میکروگرم/موش) در حیوانات غیر استرسی فقط در روزهای اول و دوم توانست اثرات تخریب حافظه داشته باشد اما پیلوکارپین (1و 5 و 10 میکروگرم/موش) در حیوانات غیر استرسی توانست یادگیری و حافظه فضایی را القاء کند.

نتیجه گیری

استرس حاد توانست باعث تقویت حافظه و یادگیری فضایی در حیوانات شود و با توجه به اثربخشی آتروپین و اثربخشی نسبی پیلوکارپین در مهار یا تقویت اثرات استرس، به نظر می رسد که نقش سیستم موسکارینیک کولینرژیک در هیپوکمپ پشتی در القاء حافظه فضایی ناشی از استرس حاد مهم باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
821 تا 833
لینک کوتاه:
magiran.com/p2356827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!