بررسی فراوانی عوارض بعد از عمل جراحی در بخش ریکاوری بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز در سال 1399

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

جراحی و بیهوشی موجب بروز تعدادی اختلال فیزیولوژی می‌شوند که بر اعضای بدن موثرند و ممکن است در حین ریکاوری پس از بیهوشی به‌صورت عوارضی ظاهر شوند. پس، این موارد بایستی ارزیابی و شناسایی شوند.

روش کار

مطالعه طراحی شده از نوع اپیدمیولوژیک توصیفی-تحلیلی می باشد بر روی 385 نفر از بیماران منتقل شده به بخش ریکاوری بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز که تحت اعمال جراحی عمومی قرار گرفته اند طی یک بررسی 4 ماهه در سال 1399 مورد ارزیابی انجام شد. بیماران از گروه های سنی و جنس مختلف با درنظر گرفتن معیار ورود و خروج وارد مطالعه شدند. پس از اتصال مانیتورینگ‌ها به بیماران ابتدا علایم حیاتی پایه شامل فشارخون های سیستولی و دیاستولی، تعداد ضربان قلب و درصد اشباع اکسیژن خون اندازه گیری می شود و درفرم اطلاعاتی ثبت شد.

نتایج

در این مطالعه توزیع جنسیت بیماران تحت عمل جراحی در 66/57 درصد مرد و 34/42 درصد زن بودند. براساس یافته‌ها 2/53 درصد بیماران تحت بیهوشی بی‌حسی اسپاینال، 1/43درصد تحت بیهوشی عمومی، 6/1 درصد تحت بی‌حسی موضعی، 3/1 درصد تحت بلاک سدیشن و 8/0 درصد تحت بیهوشی مورد نظارت قرار گرفتند. شایع‌ترین عوارض مشاهده شده در اتاق ریکاوری شامل درد، لرز، تهوع بود؛ بطوری که 52/40 درصد بیماران در اتاق ریکاوری عارضه درد، 5/19 درصد لرز و 4/16 درصد تهوع داشتند. سایر عوارض شامل تغییرات فشارخون (4/8درصد) و استفراغ (6/1 درصد) بود.

نتیجه‌گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که شایع‌ترین عوارض مشاهده شده در اتاق ریکاوری شامل درد، لرز، تهوع بود. همچنین این عوارض در بیهوشی عمومی بیشتر از بی‌حسی اسپاینال بوده و این در حالی است که در سایر روش‌های بیهوشی هیچگونه عارضه‌ای در حین ریکاوری مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2357523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!