نظرات دانشجویان و اساتید ازبرنامه برخط آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی: سهم انگیزه، آمادگی الکترونیکی و موانع یادگیری در رضایتمندی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

رضایتمندی دانشجویان یکی از موضوعات مهم آموزش برخط است که شناسایی عوامل پیش بینی کننده ی رضایتمندی دانشجویان می تواند اثربخشی و موفقیت آموزش مجازی را بهبود بخشد. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی درک دانشجویان و مدرسان آموزش برخط از عوامل تاثیرگذار بر رضایتمندی دانشجویان مانند انگیزه، آمادگی الکترونیکی و موانع یادگیری وهمچنین تعیین سهم هر کدام از این عوامل در رضایتمندی دانشجویان انجام شده است. شرکت کنندگان این پژوهش 114 دانشجو و 5 مدرس مجازی دوره کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه علم و صنعت ایران بودند. در این مطالعه توصیفی چهار پرسشنامه در مورد موانع یادگیری، انگیزه، آمادگی الکترونیکی و رضایتمندی به همراه 4 سوال باز پاسخ استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که اغلب دانشجویان دوره مجازی از دوره کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی رضایت دارند چرا که مدرسان این دوره پیش از هر جلسه کلاس خلاصه درس و مطالب مورد نیاز برای هر کلاس را در اختیار دانشجویان قرار می دادند، از طریق شبکه های اجتماعی با دانشجویان تعامل داشتند و کلاسهای مجازی را بعد از ساعت اداری برگزار می کردند. همچنین نتایج نشان داد که انگیزه دانشجویان مجازی عمدتا ابزاری است و برخی از آنها کاملا آماده ی آموزش مجازی نیستند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سهم انگیزه در رضایتمندی دانشجویان بیش از آمادگی الکترونیکی و موانع یادگیری است. از این رو مدرسان برخط جهت آماده سازی دانشجویان برای دوره مجازی و همچنین تقویت انگیزه آن ها که در افزایش رضایتمندی دانشجویان از دوره های یادگیری مجازی جزوعوامل تاثیرگذار است نیاز به حل مشکلات آموزشی آن ها دارند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
73 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2358168 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!