بررسی تاثیر مصرف مکمل منیزیم بر پیشگیری از پره اکلامپسی: مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پره اکلامپسی، یکی از دلایل مهم مرگ ومیر مادری محسوب می شود و پیشگیری از آن یکی از چالش برانگیزترین مباحث طب مامایی است. مصرف مکمل منیزیم به عنوان یکی از راهکارهای پیشگیری از پره اکلامپسی مطرح شده است؛ لذا مطالعه مرور سیستماتیک حاضر با هدف تعیین تاثیر مصرف مکمل منیزیم بر پیشگیری از پره اکلامپسی انجام شد.

روش کار

در این مطالعه مرور سیستماتیک، جهت یافتن مقالات کارآزمایی بالینی مرتبط، از پایگاه های اطلاعاتی مانند Scopus،PubMed ، Embase و Web of Science استفاده شد. کلیدواژه های Preeclampsia، Pregnancy Toxemia، Dietary Supplement، Supplement، Supplementation، magnesium، Intervention study، Clinical Trial، Clinical Studies، Randomized Clinical، Controlled Clinical Trials با عملگرهای بولین (OR، AND) بدون محدودیت زمانی تا دوم فوریه 2021 مورد جستجو قرار گرفت. معیارهای ورود به مطالعه مصرف منیزیم به صورت خوراکی و مطالعات انگلیسی زبان بود. این مطالعه محدود به مکان جغرافیایی خاصی نبود. کیفیت سنجی مقالات با استفاده از ابزار گروه کوکران (Risk of bias) و از طریق نرم افزار Review Manager program انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز به صورت کیفی صورت گرفت.

یافته ها

در نهایت 7 مقاله با حجم نمونه 2111 نفر وارد مطالعه شد. مکمل منیزیم به صورت منیزیم سیترات، منیزیم آسپارتات، منیزیم جوشان، منیزیم و مولتی ویتامین حاوی 200 میلی گرم منیزیم مورد استفاده قرار گرفته بود. نتایج نشان داد که مصرف مکمل منیزیم در افراد کم خطر و مبتلا به هیپومنیزیمی، میزان ابتلاء به پره اکلامپسی را کاهش می دهد.

نتیجه گیری

به نظر می رسد مصرف مکمل منیزیم در زنان باردار کم خطر و مبتلا به هیپومنیزیمی می تواند در پیشگیری از بروز پره اکلامپسی موثر باشد؛ اما جهت نتیجه گیری قطعی، مطالعات با کیفیت بالا و حجم کافی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2358224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!