اثر تجویز ضد انعقادها و ضد پلاکت ها بر پیامد کووید19 در بیماران بستری شده در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با رویکرد داده کاوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اگرچه استفاده از ضد انعقادها و ضد پلاکت ها در مدیریت بیماران کووید19 رایج است، ولی اثربخشی، ضرورت و اندیکاسیون های آن ها مبهم است. در پژوهش حاضر به بررسی تاثیر این داروها بر پیامد کووید19، شامل کشندگی و طول مدت بستری در این بیماران پرداختیم. 

روش ها

مطالعه به روش داده کاوی (data mining) برروی 6054 پرونده ی الکترونیک بیماران قطعی کووید19 بستری در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. بررسی ارتباط با کشندگی با استفاده از رگرسیون لوجیستیک و بررسی ارتباط با طول مدت بستری با استفاده از رگرسیون پوآسون انجام گرفت.

یافته ها

تحلیل کای اسکویر نشان داد که هر چهار متغیر جنس مرد، بستری در ICU، هپارین و آسپرین با افزایش خطر کشندگی همراه هستند (0.05>P) برای جنس و 0.001>P برای سه مورد دیگر . پس از تعدیل اثر متغیرها در رگرسیون لوجیستیک اثر خطرناک هپارین از بین رفت (0.550=P). نمودار تحلیل مارجینال نشان داد که تجویز هپارین در بالای 60 سالگی با کاهش مرگ بیماران بستری در ICU همراه است. هیچ کدام از این داروها نتوانستند طول مدت بستری را کاهش دهند.

نتیجه گیری

مطالعه ی حاضر نشان داد که هپارین تاثیری بر کشندگی کووید19 ندارد. هپارین توانست خطر مرگ را در بیماران بالای 60 سال و بستری در ICU کاهش دهد. آسپرین برای خطر کشندگی افزایش نشان داد که الزما به معنای مضر بودن آن نیست. با تکمیل شواهد می توان قبل از تجویز هپارین اقدام به بررسی خطر ترومبوز در بیماران نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2358234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!