کارآیی قارچ کش های تری فلوکسی استروبین+ فلوپیرام (SC, 50%) و پیراکلواستروبین + بوسکالید (WG, 34.4%) روی عامل بیماری کپک خاکستری خیار، Botrytis cinerea، در شرایط گلخانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

کپک خاکستری، به عنوان یکی از بیماری های مهم محصولات کشاورزی مختلف، خسارت جدی قبل و پس از برداشت وارد می کند. به منظور بررسی کارآیی قارچ کش های تری فلوکسی استروبین + فلوپیرام (لونا سین سیشن®؛ SC, 50%) و پیراکلواستروبین+بوسکالید (سیگنوم®؛ WG, 34.4%) در کنترل بیماری کپک خاکستری خیار با عامل Botrytis cinerea، آزمایش هایی در شرایط گلخانه در استان هرمزگان و جنوب استان کرمان (جیرفت)، در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 9 تیمار و 4 تکرار، اجرا شد. محلول پاشی کرت های آزمایشی با مشاهده اولین علایم بیماری آغاز و با فاصله 7 روز در 4 نوبت ادامه یافت. ارزیابی کرت های آزمایشی 7 روز بعد از آخرین محلول پاشی، با شمارش مجموع تعداد گل و میوه آلوده در هر کرت آزمایشی تعیین شد. داده ها پس از تبدیل به جذر، نرمال و در نرم افزار SAS تجزیه واریانس شد و میانگین ها به طریق آزمون چند دامنه ای دانکن مقایسه و اثربخشی تیمارها محاسبه شد. تجزیه واریانس مرکب مکان نشان داد که اثر متقابل تیمار × مکان معنی دار نیست. در حالی که بین تیمارها در هر دو ارزیابی وقوع بیماری روی گل و میوه اختلاف معنی دار در سطح 1% وجود داشت. مقایسه اثربخشی تیمارها نشان داد که غلظت های 5/0 و 4/0 درهزار لونا سن سیشن و غلظت های 5/1 و 25/1 درهزار سیگنوم به ترتیب 95، 8/89، 95 و 95 درصد کاهش در تعداد گل های آلوده و 5/95، 4/90، 4/90 و 4/90 درصد کاهش در تعداد میوه های آلوده نسبت به شاهد آب پاشی را باعث شده اند. بنابراین تیمارهای ذکر شده، بیش ترین کارآیی را در کنترل بیماری داشته و تحت تاثیر آن ها، میانگین وقوع بیماری در پایین ترین سطح آماری قرار گرفته است. بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه غلظت 4/0 لونا سن سیشن و غلظت 25/1 درهزار قارچ کش سیگنوم، غلظت های قابل توصیه برای محلول پاشی با فاصله 7 روز در جهت مدیریت بیماری کپک خاکستری خیار در شرایط گلخانه هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p2360503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!