اثر اسید سیتریک بر توان زیستی و القاء آپوپتوز در رده سلولی آدنوکارسینومای کولورکتال انسان (HT-29)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آدنوکارسینومای کولورکتال به علت پاسخ ضعیف مبتلایان به درمان های رایج، یکی از علل شایع مرگ و میر می باشد. در این مطالعه اثر اسیدسیتریک بر توان زیستی و میزان وقوع آپوپتوز در رده سلولی آدنوکارسینومای کولورکتال انسان (HT-29) بررسی شده است. اسیدسیتریک یک اسید آلی طبیعی است که عموما در عصاره ی مرکبات یافت می شود و به عنوان یک مهارکننده ی فیزیولوژیکی آنزیم های دخیل در مسیر گلیکولیز، در راستای حذف سلول های سرطانی مورد توجه می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه سلول های سرطانی کولورکتال رده ی HT-29 در محیط کشت DMEM با 10 درصد سرم جنین گاوی کشت داده شدند. سلول ها در غلظت های 400، 800 و 1600 میکروگرم/میلی لیتر اسیدسیتریک تیمار شدند و برای مدت زمان 24، 48 و 72 ساعت انکوبه گردیدند. میزان رشد سلولی با روش رنگ سنجی MTS بررسی شد، میزان القا آپوپتوز به وسیله ی دستگاه فلوسیتومتری با کیت آنکسین-پروپیدیوم یدید (Annexin-PI) طبق دستورالعمل کیت در هر سه زمان انکوباسیون بررسی گردید.

یافته ها

 نتایج بررسی توان زیستی سلول های رده ی HT-29 تیمار شده با غلظت های مختلف اسید سیتریک (400، 800 و 1600 میکروگرم/میلی لیتر)، بعد از گذشت زمان های سه گانه ی انکوباسیون (24، 48 و 72 ساعت) با استفاده از تست MTS حاکی از آن است که توان زیستی سلول های رده ی HT-29 در تمام غلظت های اسیدسیتریک به صورت وابسته به دوز و زمان کاهش می یابد. همچنین نتایج القای آپوپتوز در رده سلولی HT-29 تیمار شده با غلظت های مختلف اسیدسیتریک (400، 800 و 1600 میکروگرم/میلی لیتر)، بعد از گذشت زمان های سه گانه ی انکوباسیون (24، 48 و 72 ساعت) با استفاده از تست Annexin V-FITC، نشان می دهد که درصد سلول هایی که در مرحله ی ابتدایی و انتهایی آپوپتوز هستند با افزایش غلظت اسیدسیتریک و طول زمان انکوباسیون افزایش یافته اند، که این افزایش درصد آپوپتوز نیز نسبت به گروه کنترل در هر سه زمان 24، 48 و 72 ساعت قابل ملاحظه می باشد.

نتیجه گیری

نتایج بیان می کنند که اسیدسیتریک قادر است از طریق القای مسیر آپوپتوزی توان زیستی سلول های آدنوکارسینومای کولورکتال را کاهش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
235 تا 241
لینک کوتاه:
magiran.com/p2362431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!