طراحی مدل ارتقای نظام سلامت کشور با تاکید بر راهبردهای حکمرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

نظام های سلامت نقش مهمی در بهبود و افزایش امید به زندگی داشته اند .با وجود این، شکاف بزرگی بین توان بالقوه نظام های سلامت و عملکرد کنونی آن وجود دارد که بسیاری از آن ها به مسایل مربوط به حکمرانی برمی گردد. هدف از انجام این تحقیق، ارایه الگوی ارتقای حکمرانی نظام سلامت کشور است. 

روش بررسی

پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی-توسعه ای است. پس از بررسی مبانی نظری و تحقیقات پیشین، راهبردهای حکمرانی نظام سلامت شناسایی شدند. سپس با بهره گیری از روش دلفی فازی و نظرخواهی از 13 نفر از خبرگان دانشگاهی و اجرایی که به صورت هدفمند انتخاب شدند، مدل تحقیق طراحی شد. نهایتا، به منظور اعتبارسنجی مدل، از 169 نفر از مدیران و متخصصان بخش های نظام سلامت در شهرستان تهران با ابزار پرسش نامه نظرخواهی شد و داده های حاصل با روش مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار SmartPLS تجزیه و تحلیل گردید. در این مرحله، حجم نمونه با روش کوکران محاسبه شد و روش نمونه گیری از نوع نمونه دردسترس بود. 

یافته ها

 براساس یافته های تحقیق، به منظور ارتقای حکمرانی سلامت، 10 راهبرد اصلی و 58 راهبرد فرعی باید مدنظر قرار گیرد. راهبردهای شناسایی شده شامل جهت گیری استراتژیک، مدیریت بهینه منابع مالی، توسعه مشارکت ذینفعان، توسعه منابع دانشی، ارتقای سلامت اداری، توسعه ی دانش فنی، ارزش مداری و اخلاقی گرایی، توسعه ی بستر اجرایی و عملیاتی، مدیریت ظرفیت ارایه خدمات و تولیت متوازن و یکپارچه است. همچنین، ضریب تعیین برای متغیر پیامدها 0/549 و شدت اثر عوامل مداخله گر/تسهیل کننده و زمینه ای بر راهبردهای حکمرانی به ترتیب برابر با 0/610 و 0/533 است. 

نتیجه گیری

 نتایج نشان داد که حکمرانی نظام سلامت پدیده ای چندوجهی و پیچیده است و به منظور ارتقای آن باید ‏مجموعه ای از راهبردها اجرا شوند. ضمنا، پیشنهاد می گردد که با توجه به مسایل و تهدیدهای پیش روی نظام سلامت، به منظور حرکت به سمت الگوی حکمرانی پیشنهادی در تحقیق حاضر، نقشه ی راه و برنامه ی بلندمدت تدوین گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
272 تا 290
لینک کوتاه:
magiran.com/p2362434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!