تعیین عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر نرخ خودکشی بر اساس در ایران بر اساس رهیافت میانگین گیری مدل بیزین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شواهد تجربی در بسیاری از کشورها نشان می دهد که عوامل متعددی منجر به تصمیم افراد برای اقدام به خودکشی می شود. این پژوهش با هدف تعیین عوامل اجتماعی و اقتصادی موثر بر نرخ خودکشی در 31 استان کشور در فاصله زمانی سال های 1391 تا 1398 انجام شد.

روش بررسی

در پژوهش حاضر اثر 16 متغیر توضیحی اجتماعی و اقتصادی بر نرخ خودکشی با به کارگیری روش میانگین گیری مدل بیزین (BMA) به صورت تحلیلی-توصیفی و با بهره گیری از نرم افزار آماری R مورد بررسی قرار گرفت. کلیه آمار و اطلاعات مورد نیاز از منابع کتابخانه ای و سالنامه های آماری مرکز آمار ایران، سازمان ثبت احوال و سازمان پزشکی قانونی کشور جمع آوری شده است.

یافته ها

در این مطالعه مشخص شد در ایران در فاصله زمانی موردمطالعه، نرخ باروری با احتمال حضور 997/0 با ضریب 972/4 دارای تاثیری بسیار قوی بر نرخ خودکشی است. همچنین متغیر نرخ سقط جنین با احتمال حضور 935/0 با ضریب 201/0 دومین متغیر نیرومند موثر بر نرخ خودکشی است. از بین 4 متغیر مستقل اقتصادی نیز تنها نرخ بیکاری با احتمال حضور 719/0 و با ضریب 393/0 به عنوان سومین متغیر موثر بر نرخ خودکشی شناخته شده است. متغیر نرخ بی سوادی نیز با احتمال حضور 758/0 نیز دارای اثر نسبتا قابل قبولی بر نرخ خودکشی است. در مقابل، سایر متغیرهای اجتماعی و اقتصادی تاثیر چندان زیادی بر نرخ خودکشی در ایران ندارند.

نتیجه گیری

براساس نتایج این پژوهش، نرخ باروری، نرخ سقط جنین، نرخ بیکاری و نرخ بی سوادی 4 عامل اصلی تاثیرگذار بر نرخ خودکشی در ایران هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p2362563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!