تاثیر تلفیق یادگیری ترکیبی با روش یادگیری فعالیت-محور زبان بر خواندن و درک مطلب زبان آموزان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
روش یادگیری فعالیت- محور زبان و یادگیری ترکیبی، به یک ایدیولوژی در حوزه آموزش زبان انگلیسی تبدیل شده اند و یکی از موثرترین جریان ها در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به شمار می آیند. بنابراین، پژوهش کنونی، به بررسی تاثیر ادغام یادگیری ترکیبی زبان در روش فعالیت-محور یادگیری زبان در زمینه توانایی خواندن و درک مطلب زبان آموزان سطح متوسط دختر و پسر ایرانی می پردازد. در ابتدا، چهار گروه شامل دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل تشکیل شدند. دو گروه آزمایشی، از طریق تلفیق یادگیری ترکیبی با فعالیت-محور آموزش دیدند. در این روش آموزشی، مدل یادگیری ترکیبی استیکر و هورن (2012) با مدل فعالیت-محور الیس (2017) تلفیق شد تا توانایی درک مطلب خواندن شرکت کننده ها بهبود یابد. در این راهبرد نوآورانه، زبان آموزان با مجموعه ای از فعالیت های خواندن و درک مطلب برخط و حضوری متمرکز و غیر متمرکز فعالیت-محور سر و کار داشتند. در حالی که گروه کنترل با استفاده از راهبردهای سنتی از طریق روش های معمول خواندن و درک مطلب آموزش دیدند. بر این مبنا، یافته های تحلیل کوواریانس نشان داد که فراگیران در گروه های آزمایشی، در مقایسه با گروه های کنترل به مراتب نمرات بالاتری کسب کردند. افزون بر این، یافته های تحلیل واریانس دوطرفه نشان دهنده آن است که هیچ تفاوت معناداری میان عملکرد پسرها و دخترها در دو گروه وجود ندارد. سرانجام، بر مبنای کاربردهای آموزشی این پژوهش، طراحان برنامه درسی می توانند این مفهوم نوآورانه ادغام یادگیری ترکیبی در روش یادگیری فعالیت-محور زبان را در برنامه های آموزشی بگنجانند تا محیط یادگیری کلاس، به محیط دانش آموز-محور تغییر کند. مهم تر اینکه، معلمان نیز با طراحی فعالیت های برخط و  تعاملی خواندن و درک مطلب می توانند تفکر انتقادی و مهارت های فراشناختی را در زبان آموزان گسترش دهند.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
125 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p2363684 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!