شناسایی گاما آمینوبوتیریک اسید تولیدشده توسط باکتری Lactobacillus brevis PML1 به روش کروماتوگرافی لایه نازک در محیط کشت حاوی مونوسدیم گلوتامات (MSG)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گاما آمینوبوتیریک اسید (گابا) یک ترکیب زیست فعال غیر پروتیینی است که در مهار بسیاری از بیماری ها ازجمله آلزایمر، فشارخون، استرس و... می تواند موثر واقع شود. محرک اصلی برای تولید گابا، آنزیم گلوتامیک اسید دکربوکسیلاز (GAD) است که این آنزیم در باکتری های اسیدلاکتیک، فعالیت بالایی دارد. همچنین حضور مونوسدیم گلوتامات (MSG)، می تواند برای این آنزیم به عنوان سوبسترا عمل کرده و فعالیت آن را تشدید نماید. در این پژوهش پتانسیل تولید گاما آمینوبوتیریک اسید توسط باکتری Lactobacillus brevis PML1 در محیط کشت MRS بررسی شد. به منظور بهینه سازی فرآیند تخمیر، محیط کشت حاوی MSG (1، 3 و 5 درصد) در زمان های 24، 48 و 72 ساعت موردبررسی قرار گرفت و پس از تخمیر، جهت شناسایی گابا تولیدشده توسط باکتری از روش کروماتوگرافی لایه نازک استفاده شد. برای کمی سازی باندهای موجود در کروماتوگرافی لایه نازک، روش اسپکتروفوتومتری موردبررسی قرار گرفت. نتایج بررسی ها در سطح معنی داری 95 درصد نشان داد تیمار بهینه شامل محیط کشت حاوی 5 درصد مونوسدیم گلوتامات و زمان 72 ساعت در دمای C°37 بوده و در این شرایط میزان تولید گابا تقریبا ppm 300 گزارش شد؛ بنابراین سویه موردنظر نه تنها در شرایط معمولی (نمونه کنترل) پتانسیل تولید گاما آمینوبوتیریک اسید را دارد بلکه با افزودن درصدهای مختلف مونوسدیم گلوتامات به محیط کشت نیز می توان مقدار این تولید را افزایش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
379 تا 387
لینک کوتاه:
magiran.com/p2364310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!