تاثیر جهانی شدن جرم بر سیاست جنایی تقنینی ایران درقلمرو جرایم سازمان یافته مطالعه موردی جرایم تروریسم

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با وجود اینکه ارتکاب جرایم تروریستی، موضوع جدیدی نیست. اما تهدیداتی که امروزه از ناحیه این جرایم متوجه جوامع مختلف می شود، عزم راسخ و حساسیت خاصی را در سیاست جنایی داخلی و بین المللی نسبت به مبارزه هدفمند با آن بوجود آورده است. زیرا در نتیجه گسترش فناوریهای نوین و فرآیند جهانی شدن جرم، تحولات قابل توجهی در ماهیت و میزان این نوع جرایم در جهان ایجاد شده است. به گونه ای که هم اکنون تهدیدات ناشی از اقدامات تروریستی در چارچوب یک سرزمین معین نمی گنجد و به یک معضل جهانی مبدل شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تحولات سیاست جنایی تقنینی ایران در قبال جرم سازمان یافته تروریسم با رویکرد جهانی شدن جرم است.

روش تحقیق

پژوهش حاضر از نظر ماهیت، پژوهشی بنیادی نظری؛ از لحاظ هدف، کاربردی؛ و از نظر شیوه نگارش، پژوهشی توصیفی-تحلیلی است. جمع آوری اطلاعات از طریق مطالعه کتابخانه ای با مراجعه به منابع دانشگاهی معتبر داخلی و خارجی و منابع الکترونیکی انجام گرفته است.

یافته ها و نتایج

یافته های این پژوهش حاکیست که سیاست جنایی تقنینی ایران از سازوکارهای کارآمد و منسجم برای مبارزه با تروریسم برخوردار نبوده و مقنن در جرم انگاری و اختصاص ماده قانونی مستقل به این جرم ضعیف عمل کرده است. هرچند در دادگاه ها، محاربه و افساد فی الارض به عنوان مصداقی از عملیات تروریستی مورد حکم قرار می گیرد، لیکن این عدم هماهنگی در سیاست تقنینی و قضایی چندان خوشایند سیستم عدالت قضایی ایران نیست. البته، متعاقب تاکید شورای امنیت سازمان ملل در خصوص جرم انگاری تروریسم (1373)، مقنن در سال 1394 با تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اعمال تروریستی و مواردی از اینگونه جرایم را جرم انگاری نموده است. لیکن، این نوع جرم انگاری کافی نبوده و جرم انگاری تروریسم در سیاست تقنینی ایران به عنوان جرم مستقل ضرورت دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p2364397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!