تاثیر توانمند سازی بر اساس مهارت های زندگی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی در میان نوجوانان استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

این پژوهش به منظور تاثیر توانمند سازی بر اساس مهارت های زندگی بر خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی در میان نوجوانان استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی انجام شد.

روش

این پژوهش یک مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. کلیه کلیه نوجوانان استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی در شهر سیستان و بلوچستان جامعه آماری را تشکیل می داد؛ که از آن 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد و در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکارن(1982) ، مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) و پرسشنامه اعتیاد اینترنت یانگ استفاده شد. آزمودنی های گروه آزمایش طی 10جلسه آموزش مهارت های زندگی را دریافت نمود ولی گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد توانمند سازی بر اساس مهارت های زندگی موجب افزایش خودکارآمدی نوجوانان استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی شده است (01/0 <p). توانمند سازی بر اساس مهارت های زندگی موجب افزایش انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و کاهش بی انگیزشی شده است (01/0 <p).

نتیجه گیری

بنابراین، توانمند سازی بر اساس مهارت های زندگی یک روش موثر در خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی در میان نوجوانان استفاده افراطی از شبکه های اجتماعی است. به طور کلی مهارت های زندگی عبارتند ازتوانایی هایی که منجر به ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی، افزایش سلامت و رفتارهای سلامتی در سطح جامعه می گردند و در این مطالعه شامل مهارتهای: تصمیم گیری، حل مساله، تفکر خلاق، تفکر نقاد، توانایی برقراری ارتباط موثر، مهارت ایجاد و حفظ روابط بین فردی، خود آگاهی، همدلی کردن، مقابله با هیجان و مقابله با فشار بود این توانایی ها فرد را برای برخورد موثر با کشمکش ها وموقعیت های زندگی یاری می بخشند، و به او کمک می کنند تا با سایر انسانها، جامعه، فرهنگ و محیط خود مثبت وسازگارانه عمل کند و سلامت روانی خود را تامین نماید

زبان:
فارسی
صفحات:
281 تا 293
لینک کوتاه:
magiran.com/p2364637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!