پایش و ارزیابی عوامل خطر محیطی و مدیریتی موثر در بروز برخی از بیماری های ویروسی خاص در مرکز تولید ماهی قزل آلای رنگین کمان SPF

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
این پژوهش به منظور پایش و ارزیابی عوامل خطر محیطی و مدیریتی موثر در بروز برخی از بیماری های ویروسی خاص در مرکز تولید ماهی قزل آلای رنگین کمان عاری از عوامل بیماری زای خاص (SPF) انجام شده است. به همین منظور فاکتورهای فیزیکی، شیمیایی و میکروبی آب ورودی و خروجی سالن قرنطینه درمرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور- تنکابن نظیر اکسیژن، دما، pH، نیتریت، نیترات، آمونیوم، آمونیاک و کل باکتری ها به مدت 6 ماه از اردیبهشت تا مهر 1396 بر اساس روش های استاندارد مورد سنجش قرار گرفتند. همچنین ماهیان موجود در سالن قرنطینه جهت بررسی احتمال آلودگی به ویروس های IPN، IHN و VHS نمونه برداری شدند. نتایج بررسی ها نشان داد که میانگین دما، اکسیژن محلول، pH، نیتریت، نیترات، آمونیوم، آمونیاک و کل باکتری های آب ورودی سالن قرنطینه به ترتیب 17 درجه سانتی گراد، 32/8 میلی گرم بر لیتر، 98/8، 003/0 میلی گرم بر لیتر، 10/3 میلی گرم بر لیتر، 09/0 میلی گرم بر لیتر، 08/0 میلی گرم بر لیتر و 50/90 واحد کلنی در میلی لیتر و آب خروجی به ترتیب 59/17 درجه سانتی گراد، 20/8 میلی گرم بر لیتر، 18/8، 04/0 میلی گرم بر لیتر، 74/3 میلی گرم بر لیتر، 09/0 میلی گرم بر لیتر، 08/0 میلی گرم بر لیتر و 50/784 واحد کلنی در میلی لیتر بوده است. یافته های این پژوهش گویای آن است که در مدیریت تولید قزل آلای رنگین کمان عاری از عوامل بیماری زای خاص از مرحله پیش مولد تا مولد در سالن قرنطینه مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی کشور- تنکابن، جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا مورد توجه قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2366000 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!