بررسی بیان ژنهای فاکتور نکروز توموری آلفا و اینترلوکین-6 در دیابت نوع دو در مدل موشهای صحرایی تیمار شده با نانوذرات نقره سنتز شده با عصاره ی گیاه گالگا (Galega officinalis)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اثرات هیپوگلیسمی گالگا (Galega officinalis) و نانوذرات نقره ثابت شده است. در تحقیق حاضر، اثرات نانوذرات نقره سنتز شده با عصاره ی آبی گالگا بر بیان ژن های TNF-α،  IL-6 و غلظت سرمی آنزیم های کبدی در دیابت نوع دو بررسی شد.

روش ها

در تحقیق حاضر، 20 موش صحرایی نر در 4 گروه 5تایی از نژاد ویستار با وزن 200- 180 گرم استفاده شد. موش های صحرایی کنترل یا دیابتی نوع دو القایی با نیکوتین آمید و استرپتوزوتوسین به ترتیب تزریق داخل صفاقی سالین یا 5/2 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن نانوذرات نقره سنتز شده با عصاره ی گالگا یا روش شیمیایی را دو هفته دریافت کردند. یک روز بعد از آخرین تزریق، نمونه های سرمی و بافت چربی جمع آوری شدند. غلظت سرمی گلوکز، اوره، کراتینین، آنزیم های آلانین آمینوترانسفراز (ALT) وآسپارتات آمینوترانسفراز (AST) با اسپکتروفتومتری تعیین شدند. میانگین بیان نسبی ژن های TNF-α و IL-6 با ریل تایم- PCR تعیین شد.

یافته ها

میانگین غلظت سرمی آنزیم های ALT ،AST ، گلوکز و اوره درگروه های دیابتی دریافت کننده نانوذره نقره سنتز شده به روش شیمیایی یا سبز در مقایسه با گروه دیابتی از نظر آماری به طور معنی داری کاهش یافت. میانگین بیان نسبی ژن های IL-6 و TNF-α درگروه های دیابتی دریافت کننده نانو ذره ی نقره سنتزشده به روش شیمیایی یا سبز در مقایسه با گروه دیابتی به طور معنی داری کاهش یافت.

نتیجه گیری

هر دو نانو ذره ی سنتز شده به روش شیمیایی یا سبز ممکن است از آسیب هپاتوسیت های کبدی جلوگیری کرده و با کاهش بیان فاکتورهای پیش التهابی در بهبود مقاومت به انسولین دیابت نوع دو موثر باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
250 تا 263
لینک کوتاه:
magiran.com/p2368909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!