تاثیر پروبیوتیک و پری بیوتیک های تجاری مولتی بهسیل و بهسام بر پارامترهای رشد، شاخص های بیوشیمیایی عصاره بدن و مقاومت در برابر تنش های محیطی در نوزادان ماهی آمور (Ctenophryngodon idella)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این تحقیق به منظور ارزیابی نقش محصولات پربیوتیکی (بهسام) و پروبیوتیکی (مولتی بهسیل) بر پارامترهای رشد، شاخص های بیوشیمیایی عصاره بدن و مقاومت در برابر تنشهای محیطی در نوزادان ماهی آمور به مدت 45 روز انجام شد. در این مطالعه تعداد 350 قطعه نوزاد ماهی آمور با وزن اولیه (mg) 12/10±15/625  در یک طرح کاملا تصادفی با 7 تیمار آزمایشی و سه تکرار (تعداد 50 قطعه در هر تکرار) شامل تیمار شاهد و سه سطح از محصولات تجاری بهسام و مولتی بهسیل (mg.kg-1 400،200 و 600) مورد استفاده قرار گرفت. در پایان آزمایش نتایج حاصل نشان داد که پارامترهای رشد اندازه گیری شده (شامل وزن نهایی، نرخ رشد ویژه، ضریب رشد حرارتی، سرعت رشد وزنی، ضریب رشد روزانه، درصد بقاء) تفاوت معنی داری را بین تیمارهای آزمایشی و تیمار شاهد از خود نشان دادند (05/0<p). همچنین بین پارامترهای بیوشیمیایی عصاره بدن (شامل AST، ALT ،کورتیزول) نیز بین تیمارهای آزمایشی و تیمار شاهد اختلاف معنی داری مشاهده شد (05/0<p) درحالی که بین مقادیر ALP، گلوکز، پروتئین کل و لیزوزیم تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0>p). اضافه نمودن بهسام و مولتی بهسیل به جیره غذایی همچنین باعث افزایش مقاومت لاروها در برابر تنشهای محیطی شد و تفاوت معنی داری بین تیمارهای آزمایشی و تیمار شاهد ثبت گردید (05/0<p). در مجموع نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که استفاده از محصولات تجاری بهسام و مولتی بهسیل در پرورش اولیه نوزادان ماهی آمور تاثیرات مثبتی بر پارامترهای رشد و مقاومت در برابر تنشهای محیطی، و اثرات متفاوتی بر شاخصهای بیوشیمیایی عصاره بدن در این گونه دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2368930 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!