بررسی الگوی پراکنش مکانی- زمانی و ساختار ژنتیکی Amblygaster sirm (Walbaum, 1792) در خلیج فارس و دریای عمان (سواحل استان های هرمزگان و بوشهر)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ساردین ماهیان نقش کلیدی در حلقه اولیه زنجیره تولید در دریا دارند و برداشت ناآگاهانه از آنها سبب ایجاد آسیب های جبران ناپذیری به اکوسیستم دریا می گردد. همچنین انجام مطالعات ژنتیکی می تواند به حفظ تنوع زیستی کمک نموده و در جهت سیاست حفاظت از ذخایر گام برداشت. در این تحقیق پویایی جمعیت ماهی ساردین Amblygaster sirm و حداکثر محصول پایدار بررسی و محاسبه گردید و در نهایت با کمک نشانگرهای ژنتیکی به ارزیابی تنوع ژنتیکی آن پرداخته شد. این مطالعه در خلیج فارس و دریای عمان (سواحل استان هرمزگان و بوشهر) در محدوده بندرلنگه تا بندر جاسک انجام گرفت. در این تحقیق تعداد 1046 ماهی سیرم در طی دوره صید 1394-1393 بصورت ماهانه صید گردید. نتایج نشان داد که الگوی رشد ماهی سیرم آلومتریک منفی بوده و  حداکثر طول چنگالی ماهی به 29/11 سانتی متر با ضریب رشد 4/1 محاسبه گردید. مرگ و میرطبیعی ماهی سیرم بالا بوده (3/2 بر سال) و نرخ بهره برداری 49/0، میانگین بیوماس 4/33 تن، مقدار بیوماس کل ماهی به حدود 3/43 تن و میزان MSY (حداکثر محصول پایدار) معادل حدود 3/41 تن محاسبه گردید. نتایج ژنتیکی نشان داد که نمونه های سیرم منطقه دلوار (بوشهر) کاملا جدا از سایر نمونه های مناطق دیگر قرار گرفته است. نمونه های دو ایستگاه بستانه و گرزه شباهت بیشتری به یکدیگر داشته و نمونه های ایستگاه دلوار با فاصله بیشتری از آنها قرار گرفته است. در مجموع، به دلیل مرگ و میر طبیعی بالای ماهی سیرم، بنظر می رسد میزان صید این ماهیان در وضعیت مناسب قرار دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p2368934 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!