ارتباط بین اجتناب تجربه ای، هم جوشی شناختی و دشواری تنظیم هیجان با ترس از زایمان زنان باردار نخست زا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

 یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در شرایط مادران نخست زا، ترس از زایمان است و ممکن است عواملی همچون اجتناب تجربه ای، هم جوشی شناختی و دشواری تنظیم هیجان در بروز و یا تشدید آن تاثیرگذار باشد.

هدف

 پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین اجتناب تجربه ای، هم جوشی شناختی و دشواری تنظیم هیجان با ترس از زایمان زنان نخست زا در شهر رشت انجام شد.

روش ها

در این مطالعه تحلیلی مقطعی، 300 نفر از زنان باردار نخست زای شهر رشت به روش نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار مطالعه شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی، پرسش نامه اجتناب تجربه ای (AAQ-II)، دشواری تنظیم هیجان (DERS)، هم جوشی شناختی (CFQ) و ترس از زایمان (CAQ) بود. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. از مهرماه سال 1398 تا مهر ماه 1399 شهر رشت بود، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 16 و از شاخص های آماری توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار)، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به شیوه گام به گام استفاده شد. سطح معنی داری 0/05 در نظرگرفته شد.

یافته ها

یافته های این مطالعه نشان داد که اجتناب تجربه ای، هم جوشی شناختی و دشواری تنظیم هیجان به صورت کلی با ترس از زایمان رابطه مثبت و معنی داری دارند (P>0/05) و از بین متغیرهای مذکور فقط هم جوشی شناختی و اجتناب تجربه ای طی دو گام توان پیشبینی ترس از زایمان مادران نخست زا را داشتند.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه نمره ترس از زایمان زنان نخست زا در سطح بالایی بود و همچنین ارتباط معناداری بین متغیرهای پژوهش وجود داشت در نتیجه می توان با حمایت بیشتر زنانی که مستعد ترس از زایمان هستند و برگزاری کلاس های روان شناسی و کنترل هیجان، مانع از ایجاد مشکلات بیشتر شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
118 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p2369292 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!