اثر آب چغندر بر تغییرات عملکردی و قلبی-عروقی متعاقب فعالیت مقاومتی حاد در مردان مبتلا به پرفشاری خون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 افزایش فشارخون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون پس از انجام فعالیت های مقاومتی محتمل است. هدف از مطالعه حاضر تعیین اثر آب چغندر بر تغییرات قلبی-عروقی و عملکردی حین و متعاقب یک فعالیت مقاومتی حاد در مردان مبتلا به پرفشاری خون بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه نیمه تجربی یک سو کور20 نفر از مردان مبتلا به پرفشاری خون به طور تصادفی به دو گروه آب چغندر (BJ) و دارونما (PL) تقسیم شدند. در پیش آزمون قد، وزن، قدرت عضلانی بالاتنه و پایین تنه، میزان درک فشار، فشارخون و ضربان قلب آزمودنی ها در حالت استراحت و به طور مستمر پس از فعالیت مقاومتی اندازه گیری شد. در پس آزمون 150 دقیقه قبل از تکرار اندازه گیری، گروه تجربی آب چغندر و گروه دارونما نوشیدنی بدون کالری طعم دار مصرف کردند (5/4 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن). داده ها با استفاده از تحلیل واریانس سه طرفه و آزمون تی مستقل و یومن ویتنی در سطح معنی داری 05/0تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد مصرف آب چغندر موجب کاهش معنی دار فشارخون سیستولی و دیاستولی و کاهش ضربان قلب در حالت استراحت و پس از فعالیت مقاومتی در مقایسه با دارونما شده است. علاوه براین، آب چغندر به طور معنی داری قدرت عضلانی پایین تنه را بهبود بخشید و میزان درک فشار حین فعالیت مقاومتی را کاهش داد.

نتیجه گیری

آب چغندر نوشیدنی مفیدی است و روش آسان و بی خطری برای کنترل فشارخون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون محسوب می شود. این نوشیدنی علاوه بر بهبود عملکرد، از خطر افزایش فشارخون حین فعالیت مقاومتی جلوگیری می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
176 تا 185
لینک کوتاه:
magiran.com/p2370070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!