مروری بر مدل های آزمایشگاهی حیوانی ایسکمی مغزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سکته مغزی سومین علت مرگ و میر و عامل اصلی ناتوانی جسمی بزرگسالان در جهان است. علیرغم پیشرفت در روشن شدن مکانیسم های پاتوفیزیولوژیک ایسکمی مغزی در چند دهه گذشته، درمان های موجود برای این بیماران موثر نبوده است. امروزه مدل های حیوانی مختلفی به منظور مطالعه پاتوفیزیولوژی و همچنین ریسک فاکتورها و یافتن استراتژی های درمانی برای ایسکمی مغزی بکار گرفته شده است. این مدل ها به دو دسته تقسیم می شوند: ایسکمی مغزی سراسری و ایسکمی مغزی موضعی. مدل های ایسکمی سراسری خود به دو مدل کامل و ناقص ایسکمی تقسیم می شوند که به دنبال انسداد کامل یا ناقص جریان خون- مغزی القا می شوند. مدل های موضعی متعددی به منظور القا سکته مغزی موضعی در گونه های مختلف ارایه شده است که منجر به اختلال در جریان خون رسانی به مغز در یک یا نواحی متعدد از مغز می شوند. اکثریت قریب به اتفاق موارد سکته مغزی ناشی از انسداد موقت یا دایمی یک رگ خونی مغزی (سکته مغزی ایسکمیک) است که در نهایت منجر به انفارکتوس مغزی می شود. اندازه ناحیه انفارکتوس و پیامدهای عصبی آن به عوامل متعددی مانند مدت و شدت ایسکمی، وجود سیستم های خون رسانی جانبی، سن، جنس و پیشینه ژنتیکی وابسته است.

نتیجه گیری

بنابراین سکته مغزی ایسکمیک یک اختلال بسیار پیچیده و ناهمگن است. بدیهی است که مدل های آزمایشگاهی سکته مغزی نمی توانند تمامی جوانب خاص این بیماری را در بر گیرند. لذا موفقیت درتحقیقات پیش- بالینی سکته مغزی به منظور یافتن درمان های جدید برای این بیماران، ممکن است متکی به انتخاب متناسب مدل سکته مغزی حیوانی باشد. این مطالعه به مرور رایج ترین مدل های سکته مغزی پرداخته و همچنین مزایا و محدودیت های هر مدل را مورد بحث قرار داده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
130 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p2370470 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!