تغییرات بیان ژن سایتوکاین های IFN-γ و TNF-α منوسیت های شبه ماکروفاژ خون انسان در مجاورت نمونه های بالینی و استاندارد سالمونلا تیفی در شرایط برون تن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  سالمونلا تیفی یک پاتوژن انسانی است که موجب تحریک سیستم ایمنی انسان و ایجاد تغییرات در سطح بیان ژن ها در مسیر بیماری زایی اش می شود. لذا هدف این مطالعه، بررسی تغییرات بیان ژن سایتوکاین های IFN-γ و TNF-α منوسیت های شبه ماکروفاژ خون انسان در برخورد با نمونه های بالینی و استاندارد سالمونلا تیفی در شرایط برون تنی است.

مواد و روش کار

  در این مطالعه مقطعی-توصیفی مدفوع 60 بیمار مبتلا به گاستروآنتریت کشت داده شده و برای تشخیص سالمونلا از تست های بیوشیمیایی استفاده شد. همچنین از افراد نمونه خون وریدی برای جداسازی peripheral blood mononuclear cell (PBMC) گرفته شد و PBMCها در محیط کشت، حاوی تیمارهای 4×103 cfu/mL از سالمونلا تیفی پاتوژن و استاندارد کشت شدند. تست سمیت سلولی برای تعیین غلظت ها نیز انجام شد. در نهایت بیان کمی ژن های ifn-γ و tnf-α سنجیده شد و نتایج با آزمون های آماری، تحلیل گردید.

یافته ها

  نتایج تست سمیت سلولی، استفاده از غلظت  4×103 cfu/mL  سالمونلا تیفی را برای تیمار در محبط کشت مجاز نشان داد که استفاده شد. تغییرات نسبی بیان ژن سایتوکاین های tnf-α و ifn-γ در PBMCهای تیمار شده با سویه پاتوژن و سویه  14028ATCC به ترتیب افزایش معناداری نسبت به نمونه کنترل داشت (0/0001=P، 0/0198= P).

نتیجه گیری

  بیان افزایش یافته و معنی دار سایتوکاین های ifn-γ و tnf-α در گروه نمونه تیمار شده با سویه پاتوژن و سویه ATCC نشان دهنده پلاریزاسیون ماکروفاژهای تحریک شده با  سالمونلا تیفی در شرایط آزمایشگاهی است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
658 تا 675
لینک کوتاه:
magiran.com/p2373272 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!