عوامل مرتبط با کیفیت زندگی کاری درکارکنان پلیس: تحلیل محتوا کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 تجارب پرتنش در محیط کار به دنبال ماموریت های سازمانی موجب فشار روانی و صدمات جسمی بر کارکنان پلیس می شود. تداوم این تنش ها بر کیفیت زندگی کاری کارکنان پلیس تاثیر خواهد ‎گذاشت. از این رو توجه به کیفیت زندگی کاری جهت ارتقای سلامتی کارکنان پلیس از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. این پژوهش با هدف واضح نمودن مفهوم "کیفیت زندگی کاری درکارکنان پلیس" طراحی شده است.

روش ها

این مطالعه کیفی با نمونه گیری هدفمند و حداکثر تنوع مشارکت کنندگان از 13 نفر از کارکنان پلیس از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته طی سال 1397 در سازمان پلیس انجام شد. مصاحبه های ضبط شده به صورت کلمه کلمه بر کاغذ ثبت و توسط روش تحلیل محتوای قراردادی و بر اساس روش پیشنهادی گرانهایم و لاندمن تحلیل شدند. جهت تحلیل و سازماندهی از نرم افزار MAXQDA استفاده شد.

یافته ها

 عوامل زمینه ساز کیفیت زندگی کاری مناسب در کارکنان پلیس در قالب سه تم اصلی شامل "مدیریت و رهبری اثربخش"، "خوشایندسازی شرایط کاری" و "پذیرش شرایط کاری" استخراج شد.

نتیجه گیری

کیفیت زندگی کاری در کارکنان پلیس مفهومی بسترمند و نسبی است. به طوری که در صورت ایجاد جو‏سازمانی مطلوب از طریق خوشایندسازی شرایط کاری و توجه به خودشکوفایی از سوی مدیران و رهبران سازمان، علی‎رغم کار در تنگنا، ایفای وظیفه برای کارکنان پلیس تسهیل می‎گردد. برآیند این موقعیت‎ها منجر به شکل‎گیری سازمان اثربخش در نتیجه مدیریت و رهبری اثر بخش، پذیرش شرایط کاری و ارتقای بهره ‎وری کارکنان و سازمان خواهد داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
647 تا 655
لینک کوتاه:
magiran.com/p2373280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!