تاثیر رایحه درمانی اسانس پرتقال بر اضطراب کودکان بستری در بیمارستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

اضطراب ناشی از بستری شدن و تحت مداوا بودن در بیمارستان می تواند روی بهبودی کودکان تاثیر منفی بگذارد. کاهش اضطراب کودکان نیز تجربه بستری شدن را برای کودکان و والدین آن ها خوشایند می کند که از فعالیت های مهم پرستاری هست. مطالعه حاضر باهدف تعیین تاثیر رایحه درمانی اسانس پرتقال بر اضطراب کودکان بستری در بیمارستان انجام شد.

مواد و روش کار

در این کارآزمایی بالینی، 70 کودک بستری در بیمارستان ولیعصر بیرجند با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه اسانس پرتقال و مراقبت معمول قرار گرفتند. در گروه مداخله رایحه درمانی به مدت 3 روز و هر روز طی سه نوبت انجام می شد. در ابتدا و انتهای مداخله پرسشنامه اضطراب موقعیتی-خصیصه ای اشپیل برگر برای کودکان تکمیل گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون های کای دو، من ویتنی، تی زوجی، ویلکاکسون و تی تست انجام شد. میزان P کمتر از 0.05 در نظر گرفته شد.

 یافته ها

نتایج آزمون تی زوجی نشان داد که در گروه کنترل میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری نداشت (05/0p >). این در حالی است که نتایج آزمون ویلکاکسون حاکی از آن بود که در گروه مداخله میانگین نمره اضطراب آشکار و پنهان قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری داشت (05/0p <) و نمرات بعد از مداخله نسبت به نمرات قبل از مداخله به طرز معناداری کمتر بود.

نتیجه گیری

نتایج حاصل بیانگر تاثیرات مثبت آروماتراپی استنشاقی اسانس پرتقال بر کاهش اضطراب کودکان بستری می باشد، لذا آروماتراپی به عنوان یک گزینه جدید و آسان در جهت کاهش اضطراب کودکان بستری پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
591 تا 598
لینک کوتاه:
magiran.com/p2374064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!